Πλοήγηση ανά Συγγραφέας "Andrianopoulou, Eleftheria"
Τώρα δείχνει 1 - 1 of 1
Αποτελέσματα ανά σελίδα
Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο «Μέσα στο κάδρο»: προσεγγίσεις της ενταξιακής εμπειρίας Αφγανών και Ιρανών προσφύγων και αιτούντων άσυλο στην Ελλάδα με την μέθοδο του Photovoice.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., Σχολή Επιστημών Υγείας (ΣΕΥ), ΠΜΣ Διαμεθοδικές Κοινωνικές Παρεμβάσεις σε Καταστάσεις Κρίσης, 2021-07-29) Ανδριανοπούλου, Ελευθερία; Andrianopoulou, EleftheriaΗ συγκεκριμένη ερευνητική εργασία προσέγγισε το θέμα της κοινωνικής ένταξης των Αφγανών και Ιρανών ανδρών αιτούντων άσυλο και προσφύγων που έχουν έρθει μόνοι τους στην Ελλάδα. Πρόκειται για μια ποιοτική κοινωνική έρευνα που πραγματοποιήθηκε με την μέθοδο του Photovoice επιχειρώντας να δώσει φωνή και εικόνα στις ενταξιακές εμπειρίες των ίδιων των υποκειμένων. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα βρέθηκε στο επίκεντρο των προσφυγικών ροών την διετία 2015-16, με αποτέλεσμα η κοινωνική ένταξη των αιτούντων άσυλο και προσφύγων που αποφασίζουν να μείνουν στην χώρα, να παραμένει ένα δυναμικό πεδίο υπό διαπραγμάτευση και ταυτόχρονα ένα πεδίο πάνω στο οποίο δεν έχουν πραγματοποιηθεί πολλές έρευνες. Αρχικά αναλύσαμε την ευρωπαϊκή και ελληνική μεταναστευτική πολιτική της περιόδου αυτής, καταδεικνύοντας τον αναχαιτιστικό και κατασταλτικό χαρακτήρα των πολιτικών που ακολουθούνται και πώς αυτός τροφοδοτεί αντίστοιχα και την ελληνική ενταξιακή πολιτική, την οποία προσεγγίζουμε ως άρρηκτα συνδεδεμένη με τις πολιτικές διαχείρισης του μεταναστευτικού και προσφυγικού πληθυσμού. Θέτοντας το ερώτημα της αποτελεσματικότητας αλλά και της προοπτικής της ελληνικής ενταξιακής πολιτικής, η έρευνα αυτή πραγματοποιήθηκε για να αναδείξει την νοηματοδότηση και πρόσληψη της ένταξης από τα ίδια τα υποκείμενα. Μέσα από έξι συμμετέχοντες και περίπου τριάντα φωτογραφίες αναδείχθηκαν ενδιαφέρουσες θεματικές ως προς το διακύβευμα της ένταξης. Ορισμένες από τις θεματικές που αναδύθηκαν ήταν ο χώρος και οι συνθήκες στέγασης, η ψυχοσυναισθηματική κατάσταση, τα κοινωνικά δίκτυα, η εκπαίδευση και εκμάθηση της γλώσσας, η εργασία αλλά και η έννοια του κοινωνικού αποκλεισμού και των διακρίσεων. Μέσα από τα ερευνητικά δεδομένα προκύπτει ένας εμπλουτισμός των κατηγοριοποιήσεων, όπως αυτά αποτυπώνονται θεωρητικά από τα μοντέλα ανάλυσης της ένταξης (π.χ. Ager και Strang), καθώς και μια πολύπλευρη και πολυδιάστατη διασύνδεση των ίδιων θεματικών, η οποία αναδεικνύεται έντονα μέσα από τις εμπειρίες των ίδιων των συμμετεχόντων. Ελπίζουμε η εν λόγω έρευνα να συνδράμει παραγωγικά στην συζήτηση που γίνεται σε σχέση με την ένταξη των προσφύγων σε κοινωνικό και θεσμικό επίπεδο αλλά και να αποτελέσει εφαλτήριο για περισσότερες έρευνες πάνω στο ίδιο θέμα.