Πλοήγηση ανά Συγγραφέας "Dermitzaki, Nektaria-Georgia"
Τώρα δείχνει 1 - 1 of 1
Αποτελέσματα ανά σελίδα
Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στα παιδιά, έντεκα έως δεκατεσσάρων ετών.(Τ.Ε.Ι. Κρήτης, Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας (Σ.Ε.Υ.Π), Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας, 2023-03-27) Αμανατίδη, Αγγελική-Μαρία; Δερμιτζάκη, Νεκταρία-Γεωργία; Μαρκογιαννάκη, Σοφία; Amanatidi, Angeliki-Maria; Dermitzaki, Nektaria-Georgia; Markogiannaki, SofiaΣτην παρούσα εργασία γίνεται μια προσέγγιση των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης στα παιδιά, ηλικίας έντεκα έως δεκατεσσάρων ετών, εστιάζοντας τόσο σε ψυχικές όσο και σε κοινωνικές επιπτώσεις ενός εξωγενούς παράγοντα, όπως είναι η εθνική οικονομική κρίση, σε αυτά τα ίδια και πως τα ίδια τα παιδιά βιώνουν την καινούργια πραγματικότητα. Σκοπός της συγκεκριμένης έρευνας, είναι να διερευνήσει, πως η σημερινή οικονομική κρίση, επηρεάζει την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών, έντεκα έως δεκατεσσάρων ετών, που φοιτούν στα δημοτικά και γυμνάσια σχολεία της χώρας. Για την διεξαγωγή της συγκεκριμένης έρευνας ακολουθήθηκε η μέθοδος της ποσοτικής προσέγγισης, καθώς μας ενδιαφέρει η διερεύνηση απόψεων και όχι τόσο εμπειριών. Το ερευνητικό εργαλείο που επιλέχτηκε είναι το ερωτηματολόγιο. Τον πληθυσμό της έρευνας μας, αποτελούν τα παιδιά ηλικίας έντεκα έως δεκατεσσάρων ετών που φοιτούν στα δημοτικά και γυμνάσια σχολεία της χώρας. Συγκεκριμένα, συμπληρώθηκαν και συλλέχθηκαν 160 ερωτηματολόγια από μαθητές ΣΤ Δημοτικού, Α και Β Γυμνασίου, Δημοτικών και Γυμνασίων, Ηρακλείου και Τρικάλων. Δεν μπορούμε βέβαια να ισχυριστούμε γενίκευση όσον αφορά όλους τους μαθητές της Ελλάδας αλλά μπορούμε να ισχυριστούμε έναν βαθμό γενίκευσης τουλάχιστον σε μαθητές των περιοχών από όπου συλλέχθηκαν τα δεδομένα. Τα βασικά αποτελέσματα που προέκυψαν από την ανάλυση των ερωτηματολογίων ήταν πως η σημερινή οικονομική κρίση έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές στη ζωή των ερωτώμενων και των οικογενειών τους. Γίνεται δηλαδή αντιληπτό από την έρευνα ότι οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης δεν εντοπίζονται μόνο στις οικονομικές δραστηριότητες των παιδιών ή στον περιορισμό των ανέσεων που απολάμβαναν. Αντιθέτως, οι μαθητές σωματοποιούν το άγχος και την ανασφάλεια που δημιουργεί η οικονομική κρίση με αντίκτυπο στην σωματική και ψυχική τους υγεία, τις διαπροσωπικές σχέσεις και την ευρύτερη ανάπτυξη της προσωπικότητας τους. Επίσης δηλώνουν ότι δραστηριότητες που συνήθιζαν να απολαμβάνουν με την οικογένεια τους όπως οι διακοπές είναι ανέφικτες πλέον ενώ παρατηρείται αύξηση στους καυγάδες και τις εντάσεις μέσα στην οικογένεια. Οι μαθητές αναφέρουν ότι οι οικονομικές δυσκολίες έχουν επιδράσει αρνητικά στο βιοτικό επίπεδο της οικογένειας τους, στις σχέσεις μεταξύ των μελών της, καθώς και στο ενδιαφέρον που έχουν ή την ευχαρίστηση που αντλούν πλέον οι ίδιοι από τις σχολικές τους δραστηριότητες. Συμπεραίνοντας, με βάση τα αποτελέσματα της έρευνάς μας, βλέπουμε ότι τα παιδιά αντιλαμβάνονται ως επίπτωση της οικονομικής κρίσης (κυρίως της απώλειας εργασίας) το τρίπτυχο: μείωση της επικοινωνίας με τους γονείς, μείωση του γονεϊκού ελέγχου, και μείωση της συναισθηματικής υποστήριξης από την οικογένεια. Αντιλαμβάνονται ότι τα προβλήματα οικονομικής φύσης που απασχολούν τους γονείς τους περιορίζουν τον χρόνο και το ενδιαφέρον που έδειχναν παλαιότερα για τα ίδια και τις δραστηριότητες τους. Αυτό έχει ως συνέπεια να παύουν τα παιδιά με τη σειρά τους να ασχολούνται με το σχολείο. Με άλλα λόγια, οι σχολικές επιδόσεις έχουν νόημα για τα παιδιά όταν κερδίζουν το ενδιαφέρον των γονέων τους. Εάν οι γονείς τους έχουν να αντιμετωπίσουν άλλα προβλήματα τότε τα παιδιά αισθάνονται το σχολείο και οι επιδόσεις τους σε αυτό είναι δευτερεύουσας σημασίας.