Πλοήγηση ανά Συγγραφέας "Kontzinos, Vasileios H."
Τώρα δείχνει 1 - 1 of 1
Αποτελέσματα ανά σελίδα
Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Ανακύκλωση οχημάτων στο τέλος του κύκλου ζωής τους.(Τ.Ε.Ι. Κρήτης, Τεχνολογικών Εφαρμογών (Σ.Τ.Εφ), Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Τ.Ε., 2014-10-22T10:39:53Z) Κοντζίνος, Βασίλειος Η.; Kontzinos, Vasileios H.Η παρούσα εργασία αποτελεί μια προσπάθεια πληροφόρησης του αναγνώστη αναφορικά με την ανακύκλωση του αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Η παρουσίαση της διαδικασίας ανακύκλωσης ενός αυτοκινήτου στο τέλος του κύκλου ζωής (ΟΤΚΖ) του θα πλαισιωθεί νομικά, γραφειοκρατικά και τεχνολογικά. Η εργασία αυτή έχει ως αφετηρία τον σύγχρονο όρο της ανακύκλωσης και της οικολογίας, ωστόσο εμβαθύνει στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων και συγκεκριμένα στη διαχείριση και τη διαδικασία απορρύπανσης των αυτοκίνητων.Το αυτοκίνητο ως υλικό και οικονομικό αγαθό αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας του ανθρώπου, ωστόσο όπως όλα τα υλικά αγαθά έχουν συγκεκριμένο χρόνο χρήσης και μετά το πέρας αυτής αποσύρονται και αχρηστεύονται. Υπό αυτή την έννοια θεωρούνται απόβλητα για τους ιδιοκτήτες τους. Πριν ακόμα καταλήξουν ως στερεά απόβλητα, τα αυτοκίνητα ρυπαίνουν κατά τη χρήση τους, επομένως είναι επιβλαβή για το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Αρκετά μέρη αυτού αποτελούν ειδικά βιομηχανικά απόβλητα και η διαχείριση τους είναι αρκετά ευαίσθητη και ουσιώδη. Γι’ αυτό το λόγο στις μέρες μας μέσω της διαχείρισης αποβλήτων και των τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας και πρώτων υλών, τα ΟΚΤΖ μπορούν και ανακυκλώνονται και αποκτούν νέες χρήσεις και αξία ως δευτερογενή υλικά. Αν και η διαχείριση των αποβλήτων και η ανακύκλωση τους είχε απασχολήσει από το 1975 τα θεσμικά όργανα της ΕΕ, ωστόσο μόλις το 2000 με την οδηγία 2000/53/ΕΚ μπαίνουν οι βάσεις για ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαλογής και εναλλακτικής διαχείρισης ΟΤΚΖ. Η κοινοτική οδηγία 2000/53/ΕΚ ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία με το ΠΔ 116/2004 και ενσαρκώνεται με την ΥΑ 105136/2004, η οποία θέτει το θεσμικό πλαίσιο και τις βάσεις για την ανάπτυξη του Συστήματος Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ). Μέσω τις ΕΔΟΕ η Ελλάδα έχει συμμορφωθεί με τις κοινοτικές οδηγίες και επιτευχθεί σημαντική πρόοδος στον τομέα της διαχείρισης ΟΤΚΖ. Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν ακόμα κενά στο θεσμικό πλαίσιο. Ιδιαίτερα από γραφειοκρατικής σκοπιάς, η ανακύκλωση ΟΤΚΖ είναι ιδιαίτερα περίπλοκη. Η διαδικασία παραλαβής του οχήματος διακρίνεται σε παραλαβή από ιδιώτη και παραλαβή εγκαταλελειμμένων οχημάτων για τα οποία ευθύνη φέρουν οι ΟΤΑ. Ακόμα και η διαδικασία καταστροφής ενός ΟΤΚΖ πλαισιώνεται από διάφορα έγραφα και δημόσιες υπηρεσίες. Ο γραφειοκρατικός χρόνος ολοκλήρωσης μίας τέτοια διαδικασίας αυξάνεται σημαντικά στην περίπτωση ιδιαίτερων περιπτώσεων που μπορούν να προκύψουν, όπως αναφέρονται στο κεφάλαιο 3. Ο κυριότερος στόχος της παρούσας εργασίας είναι η τεχνική ανάλυση της διαδικασίας που λαμβάνει χώρα κατά την απορρύπανση ενός αυτοκινήτου. Οι κύριοι εμπλεκόμενοι φορείς είναι αποσυναρμολογητές, οι κόπτες και οι βιομηχανίες απορρόφησης των δευτερογενών υλικών. Στο κεφάλαιο 4 γίνεται εκτενής περιγραφή της ροής διεργασιών και των υλικών που ανακτώνται μέσω της ανακύκλωσης ενός ΟΤΚΖ. Στο κεφάλαιο 5, παρουσιάζεται αναλυτικά η περιγραφή μίας μονάδας επεξεργασίας ΟΤΚΖ. Μία μονάδα επεξεργασίας μπορεί να είναι είτε σημείο συλλογής και παραλαβής, είτε μονάδα διάλυσης οχημάτων. Στη συνέχεια γίνεται εκτενής αναφορά για τις προδιαγραφές που πρέπει να πληρούνται για τη λειτουργία μίας τέτοιας μονάδας, όπως ο εξοπλισμός μεταφοράς, απορρύπανσης και κοπής. Στο κεφάλαιο 6, γίνεται μία συνοπτική παρουσίαση της κατάστασης στην Ελλάδα από πλευράς στατιστικών στοιχείων. Ο μέσος όρος εξόδου των οχημάτων από την κυκλοφορία είναι περί τα 25 χρόνια στην Ελλάδα, όταν στην ΕΕ είναι γύρω στα 13 χρόνια. Αυτό συνεπάγεται έναν γερασμένο στόλο οχημάτων στους δρόμους της χώρας μας. Ωστόσο, από την ίδρυση της ΕΔΟΕ μέχρι σήμερα ο αριθμός των οχημάτων που ανακυκλώνονται αυξάνεται συνεχώς. Σ’ αυτό συντελεί κατά καιρούς και το μέτρο της οικονομικής ενίσχυσης της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων. Η κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα έρχεται σε σύγκριση με την συνολική κατάσταση των ΟΤΚΖ στην ΕΕ. Κλείνοντας την παρουσίαση της παρούσας εργασίας, το κεφάλαιο 7 αποτελεί έναν συνοπτικό επίλογο για την ανακύκλωση των ΟΤΚΖ. Επικεντρώνεται κυρίως στα οφέλη που απορρέουν για τα εμπλεκόμενα μέρη, τα θετικά και αρνητικά χαρακτηριστικά της ανακύκλωσης αυτοκινήτου στην Ελλάδα και τέλος, μερικές ενδεικτικές προτάσεις για μελλοντικές ενέργειες και βελτιώσεις.