Πλοήγηση ανά Συγγραφέας "Psimarni, Maria"
Τώρα δείχνει 1 - 1 of 1
Αποτελέσματα ανά σελίδα
Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Διερεύνηση των στάσεων των ανέργων για την τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) και συσχέτιση με τον ψηφιακό γραμματισμό.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Επιστημών Υγείας (ΣΕΥ), ΔΠΜΣ Κοινοτική Εργασία και Κοινωνική Οικονομία, 2025-02-18) Ψιμάρνη, Μαρία; Psimarni, Maria; Κριτσωτάκης, Γεώργιος; Kritsotakis, GeorgiosΕΙσαγωγή: Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) αποτελεί μια ταχέως αναπτυσσόμενη τεχνολογία με σημαντική επίδραση στην καθημερινή ζωή και την αγορά εργασίας, όμως η έρευνα σχετικά με τις αντιλήψεις και τις στάσεις των ανέργων για τις πιθανές επιδράσεις της παραμένει περιορισμένη. Σκοπός: Η παρούσα μελέτη έχει ως στόχο να διερευνήσει τις ψηφιακές δεξιότητες των ανέργων, τις αντιλήψεις τους για την Τεχνητή Νοημοσύνη και τη μεταξύ τους συσχέτιση. Μέσα από αυτή την ανάλυση, επιδιώκεται να κατανοηθούν βαθύτερα οι στάσεις και οι απόψεις των ανέργων, ώστε να σχεδιαστούν εκπαιδευτικές στρατηγικές που θα συμβάλουν στην κατάρτισή τους. Μεθοδολογία: Η έρευνα διεξήχθη με τη χρήση ερωτηματολογίων σε δείγμα 140 ανέργων. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν δύο κλίμακες: την Κλίμακα Γενικής Στάσης για την Τεχνητή Νοημοσύνη (GAAIS - General Attitudes towards Artificial Intelligence Scale) που διερευνά τις θετικές και αρνητικές στάσεις για την ΤΝ και τη συντομευμένη έκδοση 15 ερωτήσεων του ερωτηματολογίου DigComp v2.1. από το ευρωπαϊκό πλαίσιο ψηφιακών ικανοτήτων. Τα δεδομένα αναλύθηκαν με τη χρήση του στατιστικού προγράμματος SPSS. Χρησιμοποιήθηκαν μη παραμετρικές μέθοδοι λόγω της μη κανονικής κατανομής των δεδομένων, όπως ο συντελεστής συσχέτισης Spearman και ο έλεγχος Mann-Whitney για τη σύγκριση ανεξάρτητων δειγμάτων. Αποτελέσματα: Η πλειοψηφία των ανέργων διαθέτει περιορισμένη κατανόηση σχετικά με την ΤΝ. Οι θετικές στάσεις προς την ΤΝ ενισχύονται από την κατανόηση της τεχνολογίας, ενώ οι αρνητικές στάσεις σχετίζονται με χαμηλότερη οικονομική κατάσταση, αλλά γίνονται θετικότερες με την αύξηση της τεχνολογικής κατανόησης. Η μεγάλη εργασιακή εμπειρία συνδέεται με λιγότερο θετικές στάσεις. Όσον αφορά τις ψηφιακές δεξιότητες, παρατηρείται ποικιλία στα επίπεδα ικανοτήτων. Η πλειοψηφία των ατόμων μπορεί να αντλεί πληροφορίες από μηχανές αναζήτησης χωρίς βοήθεια, να μοιράζεται αρχεία μέσω κοινωνικών δικτύων, και να βρίσκει πληροφορίες χρησιμοποιώντας λέξεις-κλειδιά χωρίς βοήθεια. Παράλληλα, ένα ποσοστό περίπου στο 50% κατέχει βασικές δεξιότητες, όπως η λήψη αρχείων, η συμπλήρωση αιτήσεων ή η πραγματοποίηση βιντεοκλήσεων χωρίς υποστήριξη. Ωστόσο, οι περισσότεροι δυσκολεύονται σε δεξιότητες όπως η αναγνώριση πνευματικών δικαιωμάτων, η δημιουργία ισχυρών κωδικών και η διαχείριση προβλημάτων Η/Υ. Δεν διαπιστώθηκε συσχέτιση ανάμεσα στις στάσεις των ανέργων, είτε θετικές είτε αρνητικές, και στις ψηφιακές τους δεξιότητες, είτε μεμονωμένα είτε συγκεντρωτικά. Συμπεράσματα: Η έρευνα κατέδειξε ότι οι άνεργοι παρουσιάζουν περιορισμένη κατανόηση της ΤΝ, ενώ οι αντιλήψεις τους για αυτήν διαμορφώνονται ανεξάρτητα από τις ψηφιακές τους δεξιότητες και επηρεάζονται από παράγοντες όπως η κατανόηση της τεχνολογίας, η οικονομική κατάσταση και η εργασιακή εμπειρία. Τα ευρήματα αυτά τονίζουν την ανάγκη σχεδιασμού εκπαιδευτικών παρεμβάσεων που θα ενισχύσουν την τεχνολογική κατανόηση για την ΤΝ, συμβάλλοντας στην αποτελεσματικότερη προσαρμογή των ανέργων στις σύγχρονες τεχνολογικές απαιτήσεις.