Πλοήγηση ανά Συγγραφέας "Tamiolaki, Alexandra"
Τώρα δείχνει 1 - 2 of 2
Αποτελέσματα ανά σελίδα
Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Πρόγραμμα παρέμβασης για την ενίσχυση της μετατραυματικής ανάπτυξης και της ψυχικής ανθεκτικότητας σε φοιτητές κατά την περίοδο της πανδημίας του Covid-19.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΥΓΕΙΑΣ (ΣΕΥ), Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας, 2023-06-20) Μαρνέλλου, Ειρήνη; Ταμιωλάκη, Αλεξάνδρα; Marnellou, Eirini; Tamiolaki, AlexandraΗ παρούσα πτυχιακή εργασία έχει σκοπό την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας ενός προγράμματος παρέμβασης σε φοιτητές κατά την περίοδο του COVID-19 που επιδιώκει: α) τη μείωση τυχόν συμπτωμάτων στρες, μετατραυματικής διαταραχής του στρες, άγχους, κατάθλιψης και β) την προώθηση της μετατραυματικής τους ανάπτυξης και της ψυχικής τους ανθεκτικότητας μέσω της ενίσχυσης των αρετών της προσωπικότητάς τους. Για την επίτευξη του παραπάνω σκοπού, συλλέχθηκαν δεδομένα από δύο ομάδες φοιτητών: την πειραματική (75 φοιτητές) και την ομάδα ελέγχου (46 φοιτητές). Για την πειραματική ομάδα, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε μία παρέμβαση διάρκειας έξι εβδομάδων με καθημερινές δραστηριότητες που στόχευαν στην ενίσχυση των αρετών της προσωπικότητας των φοιτητών. Η ομάδα ελέγχου δεν συμμετείχε στην παρέμβαση αυτή. Αρχικά οι φοιτητές και των δύο ομάδων για την αναγνώριση των δυνατοτήτων του χαρακτήρα τους συμπλήρωσαν το Test «VIA Character Strengths» (VIA-IS, Peterson, Park & Seligman, 2005). Στη συνέχεια, για να γίνει η αξιολόγηση της παρέμβασης τους χορηγήθηκε ένα ερωτηματολόγιο σε μορφή google forms που περιλάμβανε κλίμακες για τη διερεύνηση του αντιλαμβανόμενου στρες (Perceived Stress Scale, PSS-10, Cohen κ.ά., 1983), της μετατραυματικής διαταραχής του στρες (Posttraumatic Stress Disorder Checklist for DSM-5, PCL-5, Weathersetal., 2013), του άγχους, της κατάθλιψης, του στρες (Depression Anxiety Stress Scales -DASS-21, Henry & Crawford, 2005) της μετατραυματικής ανάπτυξης (Post-Traumatic Growth Inventory, Tedeschi & Calhoun, 1996) και της ψυχικής ανθεκτικότητας (Brief Resilience Scale –BRS, Smith κ.ά., 2008). Το ερωτηματολόγιο χορηγήθηκε και στις δύο ομάδες, την πειραματική και την ομάδα ελέγχου δύο φορές, μία πριν την παρέμβαση και μια δεύτερη αμέσως μετά το πέρας της για την πειραματική ομάδα και σε διάστημα αντίστοιχα για την ομάδα ελέγχου. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η πειραματική ομάδα, κατά τη δεύτερη μέτρηση σε σύγκριση με την πρώτη, εμφάνισε στατιστικά σημαντικά λιγότερα συμπτώματα αντιλαμβανόμενου στρες και κατάθλιψης. Επιπλέον, παρατηρήθηκε μια τάση, όχι όμως στατιστικά σημαντική, για λιγότερα συμπτώματα μετατραυματικής διαταραχής του στρες και άγχους και περισσότερη μετατραυματική ανάπτυξη και ψυχική ανθεκτικότητα. Η ομάδα ελέγχου, κατά τη δεύτερη μέτρηση σε σχέση με την πρώτη, εμφάνισε στατιστικά σημαντικά περισσότερα συμπτώματα άγχους και στατιστικά σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα στην υποκλίμακα της μετατραυματικής ανάπτυξης «εκτίμηση της ζωής». Τα αποτελέσματα αυτά τονίζουν την αναγκαιότητα υλοποίησης προγραμμάτων ενδυνάμωσης των φοιτητών την περίοδο της πανδημίας με έμφαση στις αρχές της Θετικής Ψυχολογίας και συγκεκριμένα στις αρετές και δυνατότητες του χαρακτήρα.Τεκμήριο Πρόγραμμα παρέμβασης για την προώθηση της μετατραυματικής ανάπτυξης σε παιδιά σχολικής ηλικίας την περίοδο της πανδημίας του COVID-19.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Επιστημών Υγείας (ΣΕΥ), Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας, 2024-07-12) Ταμιωλάκη, Αλεξάνδρα; Tamiolaki, Alexandra; Καλαϊτζάκη, Αργυρούλα; Kalaitzaki, ArgyroulaΣκοπός της παρούσας έρευνας είναι η δημιουργία και η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητα ενός προγράμματος παρέμβασης που επιδιώκει να προωθήσει την μετατραυματική ανάπτυξη και να ενισχύσει λοιπές μεταβλητές ψυχικής υγείας (ενίσχυση ψυχικής ευημερίας και μείωση μετατραυματικού στρες) παιδιών σχολικής ηλικίας Γ΄ και Δ΄ δημοτικού μέσα από ασκήσεις που βοηθούν στην χρήση της ενσυνειδητότητας και των δυνάμεων και αρετών του χαρακτήρα (έμφυτα χαρακτηριστικά του ατόμου που μπορούν να καλλιεργηθούν). Για να επιτευχθεί αυτός ο σκοπός, το σχολικός έτος 2022-2023 υλοποιήθηκε σε 20 σχολεία της πόλης του Ηρακλείου Κρήτης, τις ώρες του ολοήμερου, ένα πρόγραμμα με τίτλο «Ανακαλύπτοντας την Ευτυχία εν καιρώ πανδημίας». Το πρόγραμμα είχε διάρκεια 8 εβδομάδων και κάθε συνάντηση είχε διάρκεια 45 λεπτών. Στην αρχή και στο τέλος του προγράμματος συμπληρώθηκαν ερωτηματολόγια καθώς και 1 μήνα μετά την ολοκλήρωσή του. Τα παιδιά που ανήκαν στην πειραματική ομάδα συμμετείχαν στο πρόγραμμα ενώ τα παιδιά της ομάδας ελέγχου συμπλήρωσαν μόνο ερωτηματολόγια. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά της πειραματικής ομάδας, σε αντίθεση με εκείνα της ομάδας ελέγχου, εμφάνισαν υψηλότερα επίπεδα μετατραυματικής ανάπτυξης, βελτίωση στα επίπεδα ψυχικής υγείας (περισσότερη ψυχική ευημερία λιγότερο μετατραυματικό στρες) και στην χρήση της ενσυνειδητότητας και των δυνάμεων και αρετών του χαρακτήρα, μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος. Μάλιστα η βελτίωση αυτή διατηρήθηκε και κατά την επαναληπτική μέτρηση, 1 μήνα μετά. Το πρόγραμμα ακόμα φάνηκε ότι ήταν αποτελεσματικό για τους συμμετέχοντες και των δυο φύλων και τάξεων. Τα κορίτσια, τα παιδιά Δ΄ τάξης, αυτά που είχαν αδέλφια και ζούσαν σε εκτεταμένες οικογένειες παρουσίαζαν περισσότερη μετατραυματική ανάπτυξη, καλύτερη ψυχική υγεία και πιο ενισχυμένα επίπεδα ενσυνειδητότητας και δυνάμεων και αρετών του χαρακτήρα. Ακόμα, βρέθηκε ότι όσο αυξάνονταν τα επίπεδα μετατραυματικής ανάπτυξης του ατόμου, τόσο μειωνόταν το μετατραυματικό στρες και ενισχύονταν τα επίπεδα ψυχικής ευημερίας. Επιπροσθέτως, περισσότερη μετατραυματική ανάπτυξη και καλύτερα επίπεδα ψυχικής υγείας (λιγότερο μετατραυματικό στρες, περισσότερη ψυχική ευημερίας) είχαν εκείνοι που χρησιμοποιούσαν περισσότερο την ενσυνειδητότητα και τις δυνάμεις και αρετές του χαρακτήρα τους. Συνολικά, τα ευρήματα της παρούσας διατριβής δείχνουν ότι το πρόγραμμα παρέμβασης που παρουσιάστηκε είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τους Κοινωνικούς Λειτουργούς και γενικότερα για τους επαγγελματίες που δουλεύουν με παιδιά, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσεων. Μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, η εργασία αυτή ανοίγει το δρόμο στους επαγγελματίες κοινωνικής φροντίδας και υγείας και τους ενθαρρύνει να αξιοποιήσουν το παρόν πρόγραμμα, για να προσφέρουν κατάλληλες παρεμβάσεις στα παιδιά, που θα στοχεύουν στην ανάπτυξή τους, στη προστασία και προαγωγή της ψυχικής υγείας τους, μέσα από τη χρήση της ενσυνειδητότητας και των δυνάμεων και αρετών του χαρακτήρα.