Πλοήγηση ανά Συγγραφέας "Zanni, Afroditi-Stavroula"
Τώρα δείχνει 1 - 1 of 1
Αποτελέσματα ανά σελίδα
Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Χαρτογράφηση και αξιολόγηση του διατροφικού περιβάλλοντος παιδικών σταθμών στην περιοχή της Σητείας.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΥΓΕΙΑΣ (ΣΕΥ), Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας, 2024-01-29) Ζαννή, Αφροδίτη-Σταυρούλα; Zanni, Afroditi-StavroulaΗ παχυσαρκία αποτελεί πολύ-παραγοντική νόσο, με βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία. Τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες, η παιδική παχυσαρκία έχει αυξηθεί παγκοσμίως με ταχεία αύξηση να παρατηρείται σε μικρά παιδιά έως 5 ετών, με την Ελλάδα να κατέχει πολλαπλές πρωτιές. Έχει φανεί ότι επηρεάζει τα παχύσαρκα παιδιά σωματικά και ψυχοκοινωνικά, ενώ παράλληλα βρίσκονται σε αυξημένο κίνδυνο συννοσηροτήτων στη μετέπειτα ζωή. Διατροφικές προτιμήσεις και συνήθειες κίνησης, που σχηματίζονται στο σπίτι και στους παιδικούς σταθμούς, έχουν προσδιοριστεί ως παράγοντες αύξησης του επιπολασμού της παχυσαρκίας, επισημαίνοντας το ρόλο των γονέων και των φροντιστών, ως πρότυπα στάσεων και συμπεριφορών. Λόγω του ρόλου που είναι γνωστό ότι διαδραματίζουν, μεταξύ άλλων, τα κέντα παιδικής μέριμνας και το προσωπικό τους στη διαμόρφωση συμπεριφορών διατροφής και κίνησης στα παιδιά προσχολικής ηλικίας, η παρούσα ερευνητική πτυχιακή, διερεύνησε το διατροφικό περιβάλλον αυτών στην περιοχή της Σητείας. Συγκεκριμένα, έγινε συλλογή δεδομένων, σχετικά με το διατροφικό περιβάλλον, και στη συνέχεια αξιολόγηση αυτών των δεδομένων και σύγκριση του βαθμού συμφωνίας τους, με αυτά της τρέχουσας εγκυκλίου, για διατροφή στους παιδικούς σταθμούς, και τις οδηγίες του εθνικού διατροφικού οδηγού. Η συλλογή δεδομένων πραγματοποιήθηκε σε τρεις παιδικούς σταθμούς στην περιοχή της Σητείας μέσω ερωτηματολογίων, από διευθυντές, δασκάλους, μάγειρες και την μοναδική παιδίατρο. Τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης, φανέρωσαν μία σημαντική έλλειψη γνώσης των συστάσεων διατροφής, κίνησης, ύπνου και χρόνου οθόνης, με μόλις 13% των απαντήσεων των εκπαιδευτικών, 19,4% των μαγείρων και 23,8% των διευθυντών να γνωρίζουν τις συστάσεις. Ωστόσο, αξίζει να αναφερθεί ότι σχετικά με υγιεινές διατροφικές πρακτικές, φάνηκε να ανταποκρίνονται, στην προώθησή τους, καθώς κάθονταν κατά πλειοψηφία με τα παιδιά στο φαγητό, τους μιλούσαν για τη θρεπτική του αξία, δεν τα έβιαζαν να το τελειώσουν, ενώ τα προτρέπανε να κινούνται και να πίνουν νερό κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου. Συμπερασματικά, λόγω της παρατήρησης του κενού γνώσεων των εργαζόμενων σε τέτοια κέντρα, αλλά και της έλλειψης εφαρμογής πολιτικών, που παρατηρείται στη βιβλιογραφία, που ευνοούν την προώθηση παροχής υγιεινού διατροφικού περιβάλλοντος στα παιδιά, κρίνεται σημαντική η λήψη δράσεων που θα εστιάζουν στην υπερπήδηση των εμποδίων αυτών, με σκοπό την προαγωγή της υγείας, ξεκινώντας από μικρή ηλικία.