Πλοήγηση ανά Συγγραφέας "Avgenakis, Marinos"
Τώρα δείχνει 1 - 1 of 1
Αποτελέσματα ανά σελίδα
Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων.(Τ.Ε.Ι. Κρήτης, Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας (Σ.Δ.Ο), Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων (Ηράκλειο), 2018-12-05) Αυγενάκης, Μαρίνος; Βολυράκης, Αγησίλαος; Avgenakis, Marinos; Volyrakis, AgisilaosΓενικά, η φορολόγηση του εισοδήματος είναι ένα βασικό θέμα που ενδιαφέρει όχι μόνο τους φορολογούμενους που βλέπουν να χάνουν εξαιτίας της ένα μέρος των εισοδημάτων τους αλλά και το κράτος για το οποίο η φορολογία είναι μια σταθερή πηγή εσόδων. Η φορολόγηση των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων δέχεται συνεχώς κριτική καθώς θεωρείται άνιση, ετεροβαρής και υψηλή σε σχέση με τα διαθέσιμα εισοδήματα. Τα φυσικά πρόσωπα δύσκολα μπορούν να κρύψουν τα εισοδήματα τους ούτε και έχουν τη δυνατότητα να τα μειώσουν συνυπολογίζοντας ένα μέρος των εξόδων τους. Όλες αυτές οι κριτικές όμως μπορεί να είναι μαχητές, όμως κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι οι συνεχείς αλλαγές που γίνονται στη φορολογική νομοθεσία εμποδίζουν την ορθή εφαρμογή της καθώς κανένας δεν μπορεί να ξέρει με σιγουριά τι πραγματικά εφαρμόζεται. Η φορολογική νομοθεσία στηρίζεται σε πέντε διαφορετικά φορολογικά νομοθετήματα, τα οποία είναι : ο Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος, ο Κώδικας Φορολογικών Διαδικασιών, ο νόμος του ΕΝΦΙΑ, ο νόμος του ΦΠΑ, και τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα. Αυτά τα νομοθετήματα έχουν υποστεί, από το 2013 μέχρι το έτος 2017, τροποποιήσεις με 106 διαφορετικούς νόμους και ενδεικτικά αναφέρουμε ότι οι τροποποιήσεις επηρεάζουν συνολικά 394 διαφορετικά άρθρα και 912 διαφορετικές παραγράφους. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι οι αλλαγές γίνονται με συχνότητα που πολλές φορές είναι μια κάθε 90 ημέρες (παράρτημα 7ο). Το άλλο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τους είναι ότι ο κώδικας φορολογίας εισοδήματος, που προβλέπει όλους τους συντελεστές φορολόγησης για φυσικά και νομικά πρόσωπα, αλλά και ο κώδικας φορολογικών διαδικασιών είναι νέα νομοθετήματα που ψηφίσθηκαν μόλις το 2013 και παρ’ όλα αυτά σε αυτά τα νομοθετήματα έχουν αλλάξει περισσότερες από 700 παράγραφοι με 60 διαφορετικούς νόμους. Οι συχνές αυτές αλλαγές καθιστούν ιδιαίτερα δυσχερή την ενημέρωση των φορολογουμένων ακόμη και των λογιστών, με αποτέλεσμα να γίνεται ιδιαίτερα δύσκολη η παρακολούθηση τους και η ορθή εφαρμογή τους. Οι ανωτέρω παρατηρήσεις δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει τα κράτη να διατηρούν σε ισχύ φορολογικές νομοθεσίες ξεπερασμένες από τα γεγονότα αλλά οφείλουν να προσαρμόζουν τη φορολογική νομοθεσία στα νέα δεδομένα που κάθε φορά προκύπτουν και να προσπαθούν κάθε φορά να την απλουστεύσουν αξιολογώντας τη βαρύτητα της κάθε περίπτωσης. Έννοιες όπως το αφορολόγητο όριο, τα αντικειμενικά τεκμήρια, οι κλιμακωτοί συντελεστές είναι αναγκαίες να υπάρχουν ώστε να μην υπάρχει πολυπλοκότητα που τις περισσότερες φορές κοστίζει σε χρόνο και χρήμα χωρίς να ωφελεί κανένα. Από τα ανωτέρω παραδείγματα φαίνεται ότι η εφαρμογή του νόμου 4387/2016 επιβαρύνει όλα τα νοικοκυριά με μια επιπλέον φορολογική επιβάρυνση που μπορεί να φθάσει μέχρι και το 45% της συνολικής. Κυρίως επιβαρύνονται τα νοικοκυριά εκείνα που έχουν μια επιπλέον πηγή εισοδήματος, είτε πρόκειται για ενοίκια είτε για έσοδα από συμμετοχές και κινητές αξίες, καθώς πλέον αυτή προστίθεται και ανεβάζει όχι μόνο τους συντελεστές φορολόγησης αλλά και την εισφορά αλληλεγγύης. Εκτός από την ενσωμάτωση της φορολόγησης των επιπλέον πηγών εισοδήματος, ένα άλλο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του φορολογικού νόμου 4387/2016 είναι ότι επιβαρύνει όσους έχουν εισοδήματα από 9 έως 27 χιλιάδες ευρώ, δημιουργεί ελαφρύνσεις για όσους έχουν εισοδήματα που βρίσκονται στη περιοχή 27-43 χιλιάδες ευρώ και αναλογικές επιβαρύνσεις για τα υψηλότερα εισοδήματα. Βέβαια αυτό αφορά όσους έχουν ως πηγές εισοδημάτων μόνο μισθωτές υπηρεσίες . Καθώς οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών, χωρίς όμως την έκπτωση φόρου και το έμμεσο αφορολόγητο των 9.100 ευρώ, και δεδομένου ότι μέχρι την εφαρμογή του νόμου 4387/2016 προβλεπόταν φόρος 26% για εισοδήματα από το πρώτο ευρώ έως και τις 50.000 ευρώ και 33% για τα υψηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια, ακόμα και χωρίς αφορολόγητο, η νέα κλίμακα συμφέρει όσους ελεύθερους επαγγελματίες δηλώνουν εισοδήματα έως 32.000 ευρώ. Η πραγματικότητα όμως διαψεύδει ήδη τις προσδοκίες από την εφαρμογή του νέου νόμου 4387/2016. Μπορεί τα φορολογικά έσοδα που βεβαιώθηκαν να ήταν υψηλότερα ,τα έσοδα όμως που εισπράχθηκαν παρέμειναν στο ίδιο επίπεδο και επομένως χρειάζεται να επανεξετασθεί συνολικά η φορολογική πολιτική κάτω από το πρίσμα του ρεαλισμού καθώς αφαιρώντας με τη φορολόγηση εισοδήματα από τους φορολογούμενους αδυνατίζει την αγοραστική δύναμη τους που αποτελεί την ατμομηχανή για την ανάπτυξη.