Πλοήγηση ανά Συγγραφέας "Kalaitzaki, Argyroula"
Τώρα δείχνει 1 - 2 of 2
Αποτελέσματα ανά σελίδα
Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Ηλικιακός ρατσισμός και ο ρόλος των ψυχοκοινωνικών μεταβλητών (αισιοδοξία, ελπίδα, ανθεκτικότητα και κοινωνική υποστήριξη) στην ποιότητα ζωής τους.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Επιστημών Υγείας (ΣΕΥ), ΔΠΜΣ Διεπιστημονική Διαχείριση των Χρόνιων Νοσημάτων, της Αναπηρίας και της Γήρανσης, 2025-02-10) Ριτσάτου, Μαρία; Ritsatou, Maria; Καλαϊτζάκη, Αργυρούλα; Kalaitzaki, ArgyroulaΟ Ηλικιακός ρατσισμός (Ageism) αναφέρεται στην αντιμετώπιση και μεταχείριση των ανθρώπων βάσει της ηλικίας τους, και συνδέεται συχνά με την εμφάνιση αρνητικών στερεοτύπων, προκαταλήψεων και διακρίσεων. Σκοπός, της παρούσας έρευνας ήταν η διερεύνηση του ηλικιακού ρατσισμού, όπως τον βιώνουν οι ηλικιωμένοι (αυτό-κατευθυνόμενος) και πως αυτός σχετίζεται με την ποιότητα ζωής, καθώς και την σημασία που διαδραματίζουν διάφορες ψυχοκοινωνικές μεταβλητές όπως η αισιοδοξία, η ελπίδα, η ανθεκτικότητα, η αυτό-αποτελεσματικότητα και η κοινωνική υποστήριξη στην σχέση αυτή. Το είδος μελέτης που επιλέξαμε ήταν η «συγχρονική» και η μέθοδος που χρησιμοποιήσαμε η μη τυχαία δειγματοληψία. Το δείγμα μας αντλήθηκε από τα 16 ΚΗΦΗ και 4 ΚΑΠΗ της Περιφέρειας Κρήτης όπου μοιράστηκαν τα ερωτηματολόγια καθώς επίσης, και από το διαδίκτυο. Στην έρευνα μας συμμετείχαν 351 άτομα ηλικίας 60 έως 96 ετών από τους οποίους οι 220 ήταν γυναίκες ( 62,7%) και οι 131 άνδρες (37,3%). Τα εργαλεία μέτρησης που χρησιμοποιήθηκαν περιλάμβαναν το Mental Health Quality of Life_(MHQoL) για την αξιολόγηση της ποιότητα ζωής, το Perceived Ageism Questionnaire, PAQ για την αξιολόγηση του αντιλαμβανόμενου ηλικιακού ρατσισμού, το Lubben Social Network Scale-6 για την αξιολόγηση της κοινωνικής υποστήριξης και το Psychological Capital Questionnaire, PCQ-12 για την αξιολόγηση του ψυχολογικού κεφαλαίου. Συλλέχθηκαν , επίσης, κοινωνικό δημογραφικά στοιχεία. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν ότι ο αντιλαμβανόμενος ηλικιακός ρατσισμός (αρνητική κλίμακα) παρουσιάζει αρνητικές συσχετίσεις με την κοινωνική υποστήριξη, το ψυχολογικό κεφάλαιο, την ποιότητα ζωής και την ψυχολογική ευεξία. Παράλληλα, η κοινωνική υποστήριξη και το ψυχολογικό κεφάλαιο (αυτό- αποτελεσματικότητα, αισιοδοξία, ελπίδα και ανθεκτικότητα) σχετίζονται θετικά με την ποιότητα ζωής , επιβεβαιώνοντας την σημασία των ψυχοκοινωνικών πόρων. Τα αποτελέσματα έδειξαν, επίσης, μέσω της διαμεσολαβητικής ανάλυσης, ότι το ψυχολογικό κεφάλαιο και η κοινωνική υποστήριξη μπορούν να μειώσουν τις αρνητικές επιπτώσεις του ηλικιακού ρατσισμού στην ποιότητα ζωής. Η παρούσα έρευνα επιβεβαιώνει τον αρνητικό αντίκτυπο του ηλικιακού ρατσισμού στην ποιότητα ζωής των ηλικιωμένων, καθώς και τη σημασία των ψυχοκοινωνικών μεταβλητών στη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους, μειώνοντας τις αρνητικές επιπτώσεις του ηλικιακού ρατσισμού στην ποιότητα ζωής των ηλικιωμένων. Τα αποτελέσματα της έρευνας μας θα αξιοποιηθούν ώστε να συνεισφέρουμε στην προώθηση της υγιούς και ενεργούς γήρανσης του πληθυσμού την ενίσχυση των ψυχολογικών πόρων των ηλικιωμένων και την επέκταση των κοινωνικών τους δικτύων.Τεκμήριο Πρόγραμμα παρέμβασης για την προώθηση της μετατραυματικής ανάπτυξης σε παιδιά σχολικής ηλικίας την περίοδο της πανδημίας του COVID-19.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Επιστημών Υγείας (ΣΕΥ), Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας, 2024-07-12) Ταμιωλάκη, Αλεξάνδρα; Tamiolaki, Alexandra; Καλαϊτζάκη, Αργυρούλα; Kalaitzaki, ArgyroulaΣκοπός της παρούσας έρευνας είναι η δημιουργία και η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητα ενός προγράμματος παρέμβασης που επιδιώκει να προωθήσει την μετατραυματική ανάπτυξη και να ενισχύσει λοιπές μεταβλητές ψυχικής υγείας (ενίσχυση ψυχικής ευημερίας και μείωση μετατραυματικού στρες) παιδιών σχολικής ηλικίας Γ΄ και Δ΄ δημοτικού μέσα από ασκήσεις που βοηθούν στην χρήση της ενσυνειδητότητας και των δυνάμεων και αρετών του χαρακτήρα (έμφυτα χαρακτηριστικά του ατόμου που μπορούν να καλλιεργηθούν). Για να επιτευχθεί αυτός ο σκοπός, το σχολικός έτος 2022-2023 υλοποιήθηκε σε 20 σχολεία της πόλης του Ηρακλείου Κρήτης, τις ώρες του ολοήμερου, ένα πρόγραμμα με τίτλο «Ανακαλύπτοντας την Ευτυχία εν καιρώ πανδημίας». Το πρόγραμμα είχε διάρκεια 8 εβδομάδων και κάθε συνάντηση είχε διάρκεια 45 λεπτών. Στην αρχή και στο τέλος του προγράμματος συμπληρώθηκαν ερωτηματολόγια καθώς και 1 μήνα μετά την ολοκλήρωσή του. Τα παιδιά που ανήκαν στην πειραματική ομάδα συμμετείχαν στο πρόγραμμα ενώ τα παιδιά της ομάδας ελέγχου συμπλήρωσαν μόνο ερωτηματολόγια. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά της πειραματικής ομάδας, σε αντίθεση με εκείνα της ομάδας ελέγχου, εμφάνισαν υψηλότερα επίπεδα μετατραυματικής ανάπτυξης, βελτίωση στα επίπεδα ψυχικής υγείας (περισσότερη ψυχική ευημερία λιγότερο μετατραυματικό στρες) και στην χρήση της ενσυνειδητότητας και των δυνάμεων και αρετών του χαρακτήρα, μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος. Μάλιστα η βελτίωση αυτή διατηρήθηκε και κατά την επαναληπτική μέτρηση, 1 μήνα μετά. Το πρόγραμμα ακόμα φάνηκε ότι ήταν αποτελεσματικό για τους συμμετέχοντες και των δυο φύλων και τάξεων. Τα κορίτσια, τα παιδιά Δ΄ τάξης, αυτά που είχαν αδέλφια και ζούσαν σε εκτεταμένες οικογένειες παρουσίαζαν περισσότερη μετατραυματική ανάπτυξη, καλύτερη ψυχική υγεία και πιο ενισχυμένα επίπεδα ενσυνειδητότητας και δυνάμεων και αρετών του χαρακτήρα. Ακόμα, βρέθηκε ότι όσο αυξάνονταν τα επίπεδα μετατραυματικής ανάπτυξης του ατόμου, τόσο μειωνόταν το μετατραυματικό στρες και ενισχύονταν τα επίπεδα ψυχικής ευημερίας. Επιπροσθέτως, περισσότερη μετατραυματική ανάπτυξη και καλύτερα επίπεδα ψυχικής υγείας (λιγότερο μετατραυματικό στρες, περισσότερη ψυχική ευημερίας) είχαν εκείνοι που χρησιμοποιούσαν περισσότερο την ενσυνειδητότητα και τις δυνάμεις και αρετές του χαρακτήρα τους. Συνολικά, τα ευρήματα της παρούσας διατριβής δείχνουν ότι το πρόγραμμα παρέμβασης που παρουσιάστηκε είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τους Κοινωνικούς Λειτουργούς και γενικότερα για τους επαγγελματίες που δουλεύουν με παιδιά, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσεων. Μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, η εργασία αυτή ανοίγει το δρόμο στους επαγγελματίες κοινωνικής φροντίδας και υγείας και τους ενθαρρύνει να αξιοποιήσουν το παρόν πρόγραμμα, για να προσφέρουν κατάλληλες παρεμβάσεις στα παιδιά, που θα στοχεύουν στην ανάπτυξή τους, στη προστασία και προαγωγή της ψυχικής υγείας τους, μέσα από τη χρήση της ενσυνειδητότητας και των δυνάμεων και αρετών του χαρακτήρα.