EΛΜΕΠΑ / HMU
Μόνιμο URI για αυτήν την κοινότητα
Περιηγούμαι
Πλοήγηση EΛΜΕΠΑ / HMU ανά Τίτλος
Τώρα δείχνει 1 - 20 of 2016
Αποτελέσματα ανά σελίδα
Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο 360 digital marketing: τι είναι και η σημασία του στο σύγχρονο μάρκετινγκ και τη διαφήμιση.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Επιστημών Διοίκησης και Οικονομίας (ΣΕΔΟ), Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, 2023-03-14) Μιχάσι, Γιοάνα; Michasi, Gioana; Ντάκα, Ανθούλα; Ntaka, AnthoulaΜια επικοινωνία το μάρκετινγκ 360 μοιρών, ορίζεται ως επικοινωνία που προσεγγίζει τα μέλη του κοινού της με πολλούς τρόπους (Merenda, 2012) σε διάφορες περιπτώσεις των βημάτων πειθούς, προκειμένου να «συνδεθεί» με τους καταναλωτές. Παρόλο που ένας πωλητής διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, επηρεάζοντας τις αποφάσεις των μελών του κοινού, άλλα μέσα ενημέρωσης έχουν εξίσου αν όχι μεγαλύτερη επιρροή. Από τη μέθοδο στόμα σε στόμα, οι ειδικοί, η οικογένεια και οι φίλοι, εκτός από τις εισροές των μέσων ενημέρωσης από εμπόρους μάρκετινγκ, έχουν συσσωρευτική επίδραση στις αποφάσεις των καταναλωτών. Σκοπός της εργασίας είναι η διερεύνηση των αντιλήψεων και των απόψεων των εργαζομένων στις επιχειρήσεις για την εφαρμογή της μεθόδου μάρκετινγκ των 360 μοιρών. Προϋπόθεση για την ομαλή και ολοκληρωμένη παρουσίαση του σχετικού αντικειμένου της εργασίας, αποτελεί η ουσιαστική και ενδελεχής μελέτη όλων των σχετικών άρθρων και συγγραμμάτων για την διερεύνηση των αντιλήψεων και των απόψεων των εργαζομένων στις επιχειρήσεις για την εφαρμογή της μεθόδου μάρκετινγκ των 360 μοιρών,. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι σε αυτή τη μελέτη, όπως και σε κάθε αντίστοιχη ερευνητική διαδικασία, οι ερευνητές δεν μπορούν να διευκρινίσουν όλες τις πτυχές του προβλήματος με τα ευρήματά τους. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας, το 37,5% των ερωτηθέντων συμφωνούν αρκετά με την άποψη ότι το Marketing 360○είναι ένας συνδυασμός του κλασσικού & του Ψηφιακού Marketing, το 33,8% συμφωνούν πολύ και το υπόλοιπο 28,8% συμφωνούν πάρα πολύ και το 30% των ερωτηθέντων γνωρίζουν πως τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης είναι ένα εργαλείο του Marketing 360○, το 23,8% δήλωσε πως οι διαφημίσεις μέσω Google είναι ένα ακόμα εργαλείο ενώ το 17,5% δήλωσε πως γνωρίζει τα παραπάνω που αναφέραμε καθώς επίσης και την ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μηνύματος μέσω κινητού, το Στοχευμένο Marketing, τη Bελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης, την Ουσιαστική & αμφίδρομη επικοινωνία με τον πελάτη και την Πελατειακή πίστη Συμπερασματικά, μέσα από το βιβλιογραφικό αλλά και ερευνητικό μέρος της εργασίας, το ψηφιακό και το 360 μάρκετινγκ, ως όρος είχε μπει στη ζωή μας πρόσφατα. Πολλοί πιστεύουν ότι το μάρκετινγκ, γενικά, είναι απλώς διαφήμιση για την αύξηση των πωλήσεων. Αλλά το μάρκετινγκ δεν είναι τίποτα άλλο παρά ό,τι κάνει μια εταιρεία για να αυξήσει την προσέλκυση πελατών και να διατηρήσει τη σχέση τους.Τεκμήριο 3D view generation and view synthesis based on 2D data.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., Σχολή Μηχανικών (ΣΜΗΧ), ΠΜΣ Πληροφορική και Πολυμέσα, 2023-10-05) Lisitsa, Evgkenia; Λισίτσα, ΕβγκένιαThe simplification of view synthesis and complex geometry generation is a constantly evolving topic in computer science. The need to develop an efficient methodology to recreate real-world data based on a simple dataset, such as a sequence of images, has become even more crucial with the recent technological advances that allow higher-resolution graphics even on simple devices. Extraction of 3D data from a sequence of photos (photogrammetry) is a challenging, process-intensive, and extremely time-consuming procedure. Usually, photogrammetry requires taking a great number of sample photos to efficiently extract the geometry in the form of point clouds and then to be able to post-process the geometry to generate views. The main goal of this master's thesis is to understand and examine the state of the art in photogrammetry and novel view synthesis. The focus of this thesis is to examine the creation of images directly from voxel-based data representations, postponing the intermediate step of extracting geometries. This problem appears in the literature as the "Novel View Synthesis" problem. Additionally, this thesis aims to find out the limitations that currently exist in photogrammetry and novel view synthesis approaches. By identifying these limitations, it will be possible to improve future studies and develop new techniques to reduce the user intervention and computation power required for photogrammetry.Τεκμήριο 3D visualization of learning management systems with gamification techniques to increase motivation of students.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., Σχολή Μηχανικών (ΣΜΗΧ), ΠΜΣ Πληροφορική και Πολυμέσα, 2024-01-29) Selekos, Petros; Σελέκος, ΠέτροςThis thesis presents the design and development of a 3D gamified environment for the Open e-Class Learning Management System (LMS), aiming to enhance student motivation and engagement in e-learning. E-learning, a pivotal aspect of modern education, leverages various technologies to provide accessible and flexible learning experiences. However, maintaining student interest and active participation remains a challenge in digital learning environments. To address this, the thesis explores the integration of game-based learning into LMS, capitalizing on the engaging nature of video games to create an immersive educational experience. The core concept revolves around visualizing the Open e-Class LMS in a 3D environment, where students can navigate and interact with various LMS tools through a user-friendly interface. The implementation involves two main components: the front end, developed using the Unity3D game engine, and the back end, comprising a REST API for communication with the LMS database, developed with Spring Boot framework. A significant feature of this project is the creation of dynamic environments within the game. These elements serve as interactive spaces for learners, offering a novel approach to accessing and engaging with course materials. The thesis demonstrates that by blending 3D visualization with gamification techniques like badges, leaderboards and score, it is possible to transform traditional LMS interfaces into more engaging and interactive learning platforms. Additionally, transforming traditional exercises into game-like activities can improve motivation and satisfaction of the learning session. This approach not only makes learning more enjoyable but also promotes active learning, thereby potentially improving educational outcomes. The project sets a precedent for future innovations in e-learning, illustrating the vast potential of integrating immersive and interactive elements in educational platforms to cater to the evolving needs of digital learners.Τεκμήριο Adoption of technologies and practices from greek e-shops.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΔΠΜΣ Οργάνωση και Διοίκηση για Μηχανικούς, 2021-11-19) Tzagaki, Eleni; Τζαγάκη, ΕλένηThis thesis studies the level of adoption of factors and practices that are developed and used by Greek e-commerce websites. The study was conducted in order to evaluate factors that affect User's experience during the buying process, technological factors, tools and marketing practices that companies use to attract visitors and gain brand equity. The factors mentioned were collected by the literature and categorized into three sections, with the first one concerning the factors that affect UX and evaluated heuristically by criteria specifically formed for each factor. The second section contains technological tools and practices being used by the websites, and the third section records metrics about the website performance including SEO, speed of load, conversions, etc. After having evaluated all the factors, we examined the data by using statistical analysis tools and came up with the results that showed the usage level of each factor and the correlation between them. What we concluded is that, in general Greek on-line stores focus on providing the right guidance to the visitor to navigate their website while giving elaborate information concerning the company and the products used. Meanwhile the adoption level of technology is lower than expected as technological tools are not used by most websites. At the end we conclude that there are three approaches of marketing and visitor attracting practices that Greek e-commerce websites follow, with them being: price comparison websites presence, SCommerce adoption and classic advertising.Τεκμήριο AI driven content recommendation systems.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Επιστημών Διοίκησης και Οικονομίας (ΣΕΔΟ), ΠΜΣ Διοίκηση και Ψηφιακός Μετασχηματισμός, 2025-04-08) Μπλαζαντωνάκη, Αικατερίνη; Blazantonaki, Aikaterini; Μαστοράκης, Γεώργιος; Mastorakis, GeorgiosΤα συστήματα συστάσεων αποτελούν έναν από τους πιο κρίσιμους τομείς της τεχνητής νοημοσύνης και της μηχανικής μάθησης, διαδραματίζοντας καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της εμπειρίας των χρηστών σε διάφορες ψηφιακές πλατφόρμες. Από το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις υπηρεσίες streaming, έως τα κοινωνικά δίκτυα και τις διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης, τα συστήματα αυτά αναλύουν δεδομένα χρηστών και παρέχουν εξατομικευμένες προτάσεις με στόχο την αύξηση της αλληλεπίδρασης και της ικανοποίησης του χρήστη. Η παρούσα εργασία εξετάζει τις βασικές αρχές λειτουργίας των συστημάτων συστάσεων, εστιάζοντας στις κύριες μεθόδους που χρησιμοποιούνται, όπως το συνεργατικό φιλτράρισμα, το φιλτράρισμα βάσει περιεχομένου και τα υβριδικά συστήματα που συνδυάζουν τις δύο προσεγγίσεις για βελτιστοποιημένα αποτελέσματα. Η μελέτη αναλύει τα πλεονεκτήματα των συστημάτων αυτών, όπως η βελτίωση της εμπειρίας του χρήστη, η αύξηση της δέσμευσης και η ενίσχυση των επιχειρηματικών στρατηγικών, καθώς και τις προκλήσεις που προκύπτουν. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, στη διαφάνεια των αλγορίθμων και στο φαινόμενο του «φίλτρου φούσκας», όπου οι χρήστες εκτίθενται μόνο σε ομοιογενές περιεχόμενο, περιορίζοντας την ποικιλία των πληροφοριών που λαμβάνουν. Επιπλέον, παρουσιάζονται μελέτες περιπτώσεων από δημοφιλείς πλατφόρμες όπως το Netflix, η Amazon, το YouTube και το Spotify, αναλύοντας τις στρατηγικές που εφαρμόζουν και τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν τεχνικές βαθιάς μάθησης και νευρωνικών δικτύων για τη βελτίωση των συστάσεων. Τέλος, η εργασία εξετάζει τις μελλοντικές τάσεις στον τομέα των συστημάτων συστάσεων, με έμφαση σε καινοτομίες όπως το federated learning, το οποίο επιτρέπει την εξατομίκευση των προτάσεων χωρίς παραβίαση της ιδιωτικότητας των χρηστών, καθώς και νέες προσεγγίσεις για τη μείωση της μεροληψίας των αλγορίθμων.Τεκμήριο Air quality evaluation using low-cost portable sensor node in indoor environment(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Μηχανικών (ΣΜΗΧ), ΠΜΣ Μηχανικών Πληροφορικής, 2024-04-18) Diamantakis, Ioannis; Διαμαντάκης, Ιωάννης; Panagiotakis, Spyridon; Παναγιωτάκης, ΣπυρίδωνAir quality in large areas and especially in cities has been an issue of concern to the state and residents for decades, with the aim of ascertaining the situation and improving any problems that may arise, having developed common standards (AQI), surveillance and recording systems for decades. On the other hand, air quality in the places where we live, work, study, is not a key priority nor are there commonly accepted indicators by which the air of an enclosed space can be characterized as clean or harmful. Also, it is a fact that enclosed spaces differ significantly in air quality even, depending on their use even if they are very close. This creates the need for a large number of measuring stations and necessarily cheap ones to cover all spaces. In this thesis, a record is made of the methods of air measurement, the elements they take into account and a method of assessing indoor air quality (IAQ) is proposed, taking into account the burden caused by human presence. In addition, a device that uses the ESP32 microcontroller and a set of low cost, high accuracy sensors is designed, developed and tested. Its main purpose is to sense and send raw data of air metrics, using MQTT protocol, to a timeseries database for further processing. This device could be used to create a fog computing/sensor group, which could extend in a house or a larger building. It also proposes and develops a way of central monitoring (Grafana) of measurement stations and proposes a method of calculating the air quality index, with a centralized system and the use of machine learning algorithms like K-NN, that calculate the IAQ index of each station thus the room that is placed in, informing the inhabitants. The proposal is interesting and shows prospects for implementation. In the future, it could be expanded by adding automatic positioning of a measuring station, immediate suggestions for improving air quality depending on the pollutant that is increased, or controlling devices that could improve air quality.Τεκμήριο Airbnb reviews sentiment and regression analysis.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Μηχανικών (ΣΜΗΧ), ΠΜΣ Μηχανικών Πληροφορικής, 2025-01-21) Pirounakis, Georgios; Πηρουνάκης, Γεώργιος; Papadakis, Nikolaos; Παπαδάκης, ΝικόλαοςThe sharing economy represents a contemporary socio-economic model wherein individuals lease out their personal possessions, such as private cars or rooms in their homes, for short durations. This research endeavors to examine the factors influencing customer satisfaction in the utilization of proprietary rental websites within the sharing economy. Extensive datasets from Airbnb, comprising online reviews and listings in Crete, were subjected to analysis employing sentiment analysis, ordinal logistic regression, and visualization techniques. The results uncover that the sentiment of Airbnb guest reviews in Crete is significantly influenced by various factors, including hosts cleanliness, host communication, property type, host’s response rate and the host's superhost and identity verified status. Furthermore, positive expressions of satisfaction among Airbnb guests in Crete primarily revolved around the property's type and host interaction, followed by the amenities surrounding the property, cleanliness, and room quality. Conversely, negative online reviews were predominantly associated with also property's type/location followed by challenges related to insufficient host interaction, location, and room quality. The findings underscore the importance for Airbnb hosts to provide transparent and seamless information and room quality services, emphasizing effective communication channels with guests to enhance their experience and elevate satisfaction levels. Future studies should explore the generalizability of these findings to other urban contexts.Τεκμήριο Alienizer: κατασκευή πρωτότυπου synthesizer με δυνατότητα σύνθεσης, ηχογράφησης και αναπαραγωγής ήχου και μουσικής σε πραγματικό χρόνο σε προγραμματιστικό περιβάλλον MAX/MSP.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Μουσικής και Οπτοακουστικών Τεχνολογιών (ΣΜΟΤ), Τμήμα Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής, 2024-08-30) Γερόλυμος, Παναγιώτης; Gerolymos, Panagiotis; Βαλσαμάκης, Νικόλαος; Valsamakis, NikolaosΗ παρούσα εργασία καταπιάνεται με την δημιουργία ενός synthesizer στο προγραμματιστικό περιβάλλον της MAX/MSP. Βασικός σκοπός είναι η δημιουργία μιας standalone εφαρμογής για τον υπολογιστή, μέσω της οποίας οι χρήστες θα έχουν την δυνατότητα να παίξουν και να ηχογραφήσουν μουσική, να συνθέσουν ήχους μέσω της χρήσης δύο μορφών σύνθεσης ήχου, μονάδων εφέ, φίλτρων και ταλαντωτών, καθώς και να αναπαράξουν τα ηχογραφημένα αρχεία που έχουν δημιουργήσει μέσω ενός συστήματος πολυκάναλης ηχογράφησης και αναπαραγωγής, όλα σε πραγματικό χρόνο. Το συγκεκριμένο synthesizer δημιουργήθηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι εύκολο να παίξει κανείς μουσική σε συνθήκες ζωντανής μουσικής εκδήλωσης κάνοντας χρήση του συστήματος πολυκάναλης ηχογράφησης και αναπαραγωγής, ενώ παράλληλα είναι επίσης εύκολο για τον χρήστη να δημιουργήσει μουσικές ή ηχητικές συνθέσεις σε συνθήκες σπιτιού ή στούντιο. Η βασική έμπνευση πίσω από την δημιουργία του synthesizer είναι η ηχητική και μουσική σύνθεση για βιντεοπαιχνίδια, ταινίες, επιτραπέζια παιχνίδια ρόλων φαντασίας και οποιοδήποτε άλλο μέσο δημιουργικής έκφρασης μπορεί να επωφεληθεί από την προσθήκη ηχητικού περιβάλλοντος και μουσικών συνθέσεων.Τεκμήριο Analysis implementation and evaluation of cybersecurity process automation infrastructure(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Μηχανικών (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2025-10-07) Kapouranis, Dimitrios; Καπουράνης, Δημήτριος; Markakis, Evangelos; Μαρκάκης, ΕυάγγελοςThe rise of social engineering attacks continues to pose a significant threat to individuals and organizations. The past few years, research has focused not only on developing effective cybersecurity defense strategies and mitigation approaches but also on the assessment of an individual’s awareness of such attack scenarios. Several approaches have been used, ranging from traditional methods, such as questionnaires designed to assess cybersecurity risky behavior, susceptibility to persuasion, and so on, to more modern practices, such as simulated social engineering campaigns, which include Phishing Campaigns, among others. More often than not, Simulated Phishing Campaigns require human intervention, which can be time and cost consuming as well as prone to error. This thesis proposes the use of Robotic Process Automation (RPA) technology to automate Simulated Phishing Campaigns and, thus, enhance the efficiency and effectiveness of cybersecurity defense strategies. The proposed system includes a user interface and back-end logic that automates the process of sending phishing emails and enumerating interactions, with the goal to assess phishing awareness of a group of individuals that may be the personnel of an organization. Furthermore, the proposed system takes as an input the result of an initial persuasion susceptibility assessment and employs persuasion principles, commonly used as phishing techniques, with the aim to target specific aspects of the human personality and provide an enhanced assessment of one’s phishing susceptibility by considering both the initial persuasion susceptibility assessment and the actual susceptibility recorded through the campaign. To evaluate the system, a realistic use case scenario was employed to conduct an experiment in lab environment and evaluate phishing awareness of a group of individuals using the proposed solution. The results of this thesis demonstrate the potential offered by RPA technology in automating Simulated Phishing Campaigns and thus, enhancing phishing awareness assessment strategies.Τεκμήριο Application - Website for sports performance testing.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2023-07-17) Kerameida, Marina; Κεραμειδά, ΜαρίναThe purpose of this thesis is the designing and development of an application for physiotherapists, doctors, and coaches, which will help to quickly gather all the necessary information they need without losing time on testing or the analysis video. Hylyght clients spend a lot of time on testing and gathering data. The analysis takes too much time and there are a lot of open-source options to assess these tests automatically. This holds them back, it’s always an effort to test and screen; even though objective data are more and more important. We want to help them by automating some of the tests and offer a user-friendly web-based app, which is linked to their cloud platform. In this thesis we are going to examine the problems that they are facing and our solutions as a team. The project consists of website development, a mobile version, and a tablet, where in each of them we have to: 1. Add more options such as sort or filter by test/Athlete, Add a new test/Athlete, 2. It has to be a user-Friendly Interface, 3. Adding new Features such as QR-Code, Video Analysis, 4. Keep the existing Design Language (Vue) so team of Hylyght can do easily changes.Τεκμήριο Applications of machine learning and object recognition in virtual worlds.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2022-05-11) Tzermia, Chrysoula; Τζερμιά, ΧρυσούλαIn this work, the application of machine learning in the division of objects (models) in the virtual space was studied in order to extract their characteristics and finally their classification and recognition. For this purpose, bibliography and examples of Deep Learning implementation was studied and its application in geometric model recognition were developed.Τεκμήριο Audiom: ηλεκτρονικό όργανο μουσικής επαύξησης.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΠΤΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ (ΣΜΟΤ), Τμήμα Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής, 2024-02-26) Τσάμης, Κωνσταντίνος-Θεόδωρος; Tsamis, Konstantinos-TheodorosΣκοπός της παρούσας εργασίας είναι η ανάπτυξη μιας διαδραστικής εφαρμογής ενός επαυξημένου ηλεκτρονικού μουσικού οργάνου η οποία απευθύνεται σε μουσικούς που θέλουν να επεκτείνουν τις δυνατότητες του ήδη υπάρχοντος μουσικού οργάνου τους διαμορφώνοντας το ηχητικό αποτέλεσμα με την εφαρμογή διαφόρων ηχητικών εφέ σε πραγματικό χρόνο μέσω της παρακολούθησης των κινήσεών τους. Βασική αρχή που διέπει την εφαρμογή είναι η δυνατότητα ευρείας χρήσης της χωρίς την ανάγκη εξειδικευμένου εξοπλισμού. Συνεπώς καθίσταται δυνατή η λειτουργία της εφαρμογής μόνο με την χρήση ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή και μιας USB-κάμερας. Ο τρόπος λειτουργίας της εφαρμογής βασίζεται στην διαχείριση της πληροφορίας που καταγράφεται από την κάμερα μέσω ενός αλγορίθμου εύρεσης/παρακολούθησης χρώματος. Οι τιμές εξόδου του αλγορίθμου παρακολούθησης χρώματος επηρεάζουν τις παραμέτρους κάποιων ηχητικών εφέ, τα οποία είναι διαθέσιμα για τον χρήστη. Ο χρήστης χειρίζεται την εφαρμογή μέσω ενός γραφικού περιβάλλοντος που προσφέρει τα απαραίτητα ρυθμιστικά και τις οπτικές ανατροφοδοτήσεις. Στο πρώτο μέρος της εργασίας, αναφέρονται κάποιοι όροι και πληροφορίες που είναι χρήσιμοι για την κατανόηση των βασικών ιδεών πίσω από την εφαρμογή, ενώ στο δεύτερο μέρος αναλύονται τα επιμέρους στοιχεία που απαρτίζουν την εφαρμογή. Ακόμα επεξηγείται ο κώδικας πίσω από την εφαρμογή και τέλος, δίνεται ένα παράδειγμα χρήσης της εφαρμογής από έναν μουσικό.Τεκμήριο Augmented reality as a cultural building promotion medium(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2024-01-31) Pirpiris, Dimitrios; Πιρπιρής, ΔημήτριοςAugmented Reality represents a burgeoning educational technology with the capacity to introduce inventive teaching approaches and foster captivating learning experiences. The integration of game-based design into Augmented Reality applications has the potential to enhance education by elevating motivation and engagement, ultimately leading to improved learning outcomes. Most applications adopting Augmented or Virtual reality for the presentation of buildings and artefacts offer a passive experience with limited interaction. The purpose of this thesis is to explore the intersection of technology and cultural heritage through the development of a gamified Augmented Reality (AR) application aimed at promoting cultural buildings. The software design of the AR application is detailed, emphasizing game design principles and the underlying architecture. The incorporation of various game activities, including navigating cultural buildings, solving puzzles, and matching labels, aims to create an engaging and educational user experience. This thesis contribution targets the different interactions as well as information presented to the user during their visit to cultural buildings using AR technology. The main focus of the study is the flow of the activities and guides within the application to keep the user engaged and entertained during their time on the resulting application. The thesis proposes game-based learning approaches for this purpose as those techniques have shown great results in the engagement and motivation of the users.Τεκμήριο Aurora machinery: computer application for interactive audiovisual performance.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Μουσικής και Οπτοακουστικών Τεχνολογιών (ΣΜΟΤ), ΠΜΣ Τεχνολογίες Ήχου και Μουσικής, 2024-09-03) Georgiopoulos, Anastasios; Γεωργιόπουλος, Αναστάσιος; Valsamakis, Nikolaos; Βαλσαμάκης, Νικόλαος‘Aurora Machinery’ is system designed in the visual coding environment of Max/MSP to implement an audiovisual interactive installation, where the audience can interact and affect the sound output with the motion of their bodies. This thesis focuses not just on the examination of such a system and its creative use in composition. It provides a relevant chronological retrospection from anthropological, aesthetic and technological standpoint, delving into theoretical primary concerns such as how humans relate to music, the interconnection between music and society, the potential of technology as a creative tool, and the blur limits at which it becomes an end in itself.Τεκμήριο Automated network data-driven seed generation for gray-box fuzzers based on generative adversarial network.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Μηχανικών (ΣΜΗΧ), ΠΜΣ Μηχανικών Πληροφορικής, 2024-09-03) Kefaloukos, Ioannis-Georgios; Κεφαλούκος, Ιωάννης-Γεώργιος; Markakis, Evangelos; Μαρκάκης, ΕυάγγελοςCyber-attacks are assaults launched by cybercriminals utilizing network-enabled entities. Nowadays, the ever-increasing number of heterogeneous internet-connected entities has resulted in a wider cyber-threat landscape due to the exposure of their resources, services, and interfaces, potentially rendering the network prone to malicious attacks. With the introduction of new and the updation of existing architectural paradigms and methodologies such as Cloud Computing (CC), Fog Computing (FC), Extreme Edge Computing (EC), Internet of Things (loT), and Machine Learning (ML) and with the abundance of Information and Communications Technology (ICT) resources the attackers have devised more sophisticated ways to achieve their objectives. In our current era, the complexity that occurs in an ICT environment leads to new vulnerabilities within a network. At the same time, modern cybersecurity tools such as Intrusion Detection Systems (IDS), Anomaly Detection (AD), etc. focus on generic vulnerability categories. These issues, combined with the increase in variety and volume of cyber-attacks, pose an immense threat to everyone. Securing every connected entity within a network is a time-consuming, tedious, and challenging task, thus, a way to detect and address new vulnerabilities and bugs that each device and service contains had to be devised. Evidently, the detection of these vulnerabilities and bugs has to be automated, considering the number of services that co-exist in an entity and the vast number of different entities that co-exist within a network, thus guaranteeing its smooth operation. For that reason. fuzzing, an automated software testing technique, has gained traction for its potential to identify known and unknown vulnerabilities. However, prevailing fuzzing approaches often require human intervention in various steps of the process such as seed file generation, provide limited code coverage, and are resource-intensive. This work aims to explore automating and fine-tuning the seed file generation within grey-box fuzzers. To overcome these challenges, we propose a solution that automates seed refinement utilising a Generative Adversarial Network (GAN) in conjunction with dynamic network monitoring. By producing refined seed files and prioritizing them for testing, our approach aims to enhance vulnerability detection capabilities, deepening coverage while reducing processing time.Τεκμήριο Automated process of digitizing scanned documents using Optical Character Recognition (OCR) services in the cloud, and semantically linking them based on keywords.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Μηχανικών (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2025-07-04) Psyris, Emmanouil; Ψυρής, Εμμανουήλ; Malamos,Athanasios; Μαλάμος, ΑθανάσιοςThis thesis focuses on the automated digitization of printed documents using OCR and NLP technologies. The goal is to develop a system that enables Greek businesses to convert physical documents into digital format and organize them efficiently. The study addresses the challenge of limited Greek language support in existing NLP tools and proposes solutions through Google Cloud Vision OCR and Google Cloud Translation API. The application provides accurate text recognition, automatic classification, and secure cloud storage via Firebase. Additionally, it allows users to search and retrieve documents easily. The development was carried out using the Go programming language, ensuring speed and reliability. The research evaluates the application’s performance, highlighting improvements in business productivity through automation. The proposed solution serves as a practical tool for helping small businesses transition into the digital world, reducing the need for manual document processing. Future improvements include the integration of additional AI technologies for further automation.Τεκμήριο Biomarkers of dietary patterns and neuropsychological function in adolescents(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Επιστημών Υγείας (ΣΕΥ), ΔΠΜΣ Διεπιστημονική Διαχείριση των Χρόνιων Νοσημάτων, της Αναπηρίας και της Γήρανσης, 2025-09-16) Manidis, Alexios; Μανίδης, Αλέξιος; Papandreou, Christoforos; Júlvez Calvo, Jordi; Παπανδρέου, ΧριστόφοροςAdolescence is a critical period of brain maturation during which diet may influence neuropsychological development. This thesis explores the associations between adherence to the Mediterranean diet (MD) and ultra-processed food (UPF) consumption with neuropsychological outcomes in 653 adolescents (aged 11–16) from Barcelona, assessed both cross-sectionally and longitudinally over six months. MD adherence was measured using the KIDMED index, while UPF intake was estimated with a semi-quantitative food frequency questionnaire (FFQ) and classified according to the NOVA system. Neuropsychological functioning (attention, working memory, fluid intelligence, decision-making, emotion recognition) was assessed through standardised tests, while behavioural outcomes were evaluated using the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) and teacher-reported ADHD-DSM-IV rating scales. Multivariable generalized linear models were applied, and urinary polyphenols as well as red blood cell (RBC) membrane fatty acids were used to validate UPF intake and investigate biological mechanisms. Cross-sectionally, higher MD adherence was associated with better executive function and fewer behavioural problems, whereas higher UPF intake was associated with more behavioural issues, greater internalising symptoms, poorer decision-making, borderline ADHD symptomatology, lower alertness, and reduced emotion recognition. Longitudinally, increased UPF consumption was linked to impaired decision-making and increased internalising problems. No significant longitudinal associations were observed for MD adherence. Biomarker analyses showed no mediation via individual polyphenols or fatty acids; however, the MD fatty acid profile was cross-sectionally associated with fewer behavioural difficulties and reduced ADHD risk. In conclusion, greater adherence to a Mediterranean dietary pattern appears to be associated with improved cognitive and behavioural profiles. Conversely, higher consumption of UPFs shows negative associations with various neuropsychological outcomes in adolescents. Nonetheless, the limited longitudinal findings suggest complex relationships that warrant further investigation, highlighting the importance of promoting healthy dietary habits during adolescence.Τεκμήριο Biosignal analysis methods for the assessment of stress(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Μηχανικών (ΣΜΗΧ), ΠΜΣ Μηχανικών Πληροφορικής, 2025-09-02) Froudas, Michail; Φρούδας, Μιχαήλ; Tsiknakis, Emmanouil; Τσικνάκης, ΕμμανουήλIn recent years, stress has emerged as one of the most significant factors aGecting both mental and physical health. Prolonged exposure to stressful situations can lead to serious conditions such as anxiety, depression and cardiovascular disease, negatively aGecting quality of life. Early detection and accurate classification of stress is crucial for the development of eGective management and intervention strategies. In this study, we investigate the use of machine learning techniques to classify stress through physiological signals using the Wearable Stress and AGect Detection (WESAD) public dataset. WESAD includes recordings from wearable sensor devices, such as the Empatica E4 wristband and a chest belt (Respiban), and contains information from several physiological signals, such as heart rate (BVP - Blood Volume Pulse), electrodermal activity (EDA), respiratory patterns (RESP), as well as acceleration (ACC) and body temperature. Participants in the experiment were exposed to diGerent emotional states, including baseline, stress, amusement and meditation, allowing the study of the physiological response of the body to each of them. In our approach we exploit BVP and EDA signals from the Empatica E4 and develop state-ofthe-art techniques for the pre-processing of signals, the extraction of features in both the time and frequency domains, and the development of machine learning algorithms for the detection and classification of emotional states, specifically focusing on stress. Specifically, we applied Random Forest, Support Vector Machines (SVM), Logistic regression, k-nearest neighbors (KNN), Gradient boosting and Naive Bayes algorithms, and performed a comparative analysis of their performance based on accuracy. To ensure that features have similar scales standardization and normalization techniques were deployed to optimize the accuracy of the classifiers. The results of the study show that machine learning algorithms can classify stress with results achieving an accuracy of 94% using Random Forest, making stress detection systems based on wearables a reliable method for monitoring psychosomatic health. This study contributes to the development of intelligent stress recognition systems, which could be integrated into applications with the use of wearable devices, enabling early detection and tailoring personalized management strategies. Such technological developments have the potential to improve mental health care, increase productivity in the workplace and support individuals in managing their stress in a more eGective way.Τεκμήριο Blender animatable game-ready character για χρήση στην unity3d.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Μηχανικών (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2024-08-30) Φραγκιαδάκης, Θεμιστοκλής; Fragkiadakis, Themistoklis; Παχουλάκης, Ιωάννης; Pachoulakis, IoannisΤα τρισδιάστατα γραφικά που επίσης ονομάζονται και CGI είναι γραφικά τα οποία χρησιμοποιούν μια αναπαράσταση γεωμετρικών δεδομένων που αποθηκεύονται στον υπολογιστή για την εκτέλεση υπολογισμών και απόδοσης μιας ψηφιακής εικόνας, συνήθως 2D εικόνων αλλά και 3D εικόνων. Η τεχνική δημιουργίας γραφικών μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μεγάλη ποικιλία βιομηχανιών όπως, Αρχιτεκτονική, Μηχανική, Πολυμέσα και στην ανάπτυξή βιντεοπαιχνιδιών. Για παράδειγμα στον κλάδο αρχιτεκτονικής, ο αρχιτέκτονας μπορεί να φτιάξει μια φωτορεαλιστική απεικόνιση ενός κτηρίου για τον πελάτη ώστε να μπορεί να δει μια κοντινή εκδοχή του τελικού αποτελέσματος. Το 3D Modeling είναι η διαδικασία ανάπτυξης μιας μαθηματικής αναπαράστασης με βάση τις συντεταγμένες μιας επιφάνειας ενός αντικειμένου στις τρεις διαστάσεις μέσω εξειδικευμένου λογισμικού με τον χειρισμό ακμών, κορυφών και πολυγώνων σε έναν προσομοιωμένο τρισδιάστατο χώρο. Οι βασικές τεχνικές μοντελοποίησης περιλαμβάνουν: • Πολυγωνική μοντελοποίηση • Παραμετρική μοντελοποίηση • Γλυπτική Μοντελοποίησης Ακόμα μια πιο πρόσφατη τεχνική είναι η διαδικαστική μοντελοποίηση. Είναι η τεχνική του να δημιουργείς μοντέλα βασισμένα σε μια σειρά κανόνων, δηλαδή η διαδικασία δημιουργίας δεδομένων αλγοριθμικά και όχι χειροκίνητα. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα είναι ότι αυτός ο τρόπος δεν είναι καταστροφικός και υπάρχει η δυνατότητα ριζικής αλλαγής ενός μοντέλου μέσω των παραμέτρων που έχουν οριστείΤεκμήριο ByzElxeis: Ανάπτυξη ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού εργαλείου, για υπολογισμό και ηχητική αναπαραγωγή των φθόγγων των κλιμάκων της Βυζαντινής μουσικής και της συμπεριφοράς τους κατά την εμφάνιση μελωδικών έλξεων, σε περιβάλλον Max/MSP.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., Σχολή Μουσικής και Οπτοακουστικών Τεχνολογιών (ΣΜΟΤ), ΠΜΣ Τεχνολογίες Ήχου και Μουσικής, 2022-07-06) Συσκάκης, Αριστείδης; Syskakis, AristeidisΗ εφαρμογή ByzElxeis είναι ένα μουσικό πρόγραμμα σε περιβάλλον Max/MSP, που αναπτύχθηκε ως ένα εκπαιδευτικό εργαλείο με σκοπό την υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας κατά την σπουδή της βυζαντινής μουσικής. Εστιάζει στους φθόγγους και τα διαστήματα των θεωρητικών κλιμάκων των διατονικών Ήχων και ιδιαίτερα στις μικροτονικές μεταβολές ορισμένων φθόγγων κατά την εμφάνιση του φαινομένου των μελωδικών έλξεων. Η εφαρμογή υπολογίζει μαθηματικά τις ακριβείς συχνότητες των ηχομορίων που χρησιμοποιεί η βυζαντινή μουσική σε συγκερασμό 72 τμημάτων από επιλεγμένη τονική βάση. Χρησιμοποιώντας τις υπολογισμένες συχνότητες αναπαράγει τις κλίμακες των διατονικών Ήχων σε ανιούσα – κατιούσα μορφή. Για την παρουσίαση των μεταβολών συγκεκριμένων φθόγγων κατά την εμφάνιση μελωδικών έλξεων αναπαράγει χαρακτηριστικές μελωδικές φράσεις.