Νομικά ζητήματα για τις θέσεις φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε κτίρια κατοικιών

Φόρτωση...
Μικρογραφία εικόνας
Ημερομηνία
2025-10-01
Τίτλος Εφημερίδας
Περιοδικό ISSN
Τίτλος τόμου
Εκδότης
ΕΛΜΕΠΑ, Πολυτεχνική Σχολή, Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών
Περίληψη
Το ενδιαφέρον για την ηλεκτροκίνηση έχει αυξηθεί ενώ θεσπίζονται και σχετικά κίνητρα. Παρόλα αυτά φαίνεται να υπάρχουν περιορισμοί στις δυνατότητες οικιακής φόρτισης ενώ τα επίσημα στατιστικά της ΕΛΣΤΑΤ φανερώνουν ότι περίπου το 60% των ελληνικών νοικοκυριών στερείται ιδιωτικής θέσης στάθμευσης, περιορίζοντας ακόμα περισσότερο τις δυνατότητες οικιακής φόρτισης. Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει το νομικό και τεχνικό πλαίσιο εγκατάστασης υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε κτίρια κατοικιών, με έμφαση στις πολυκατοικίες υπό καθεστώς οριζόντιας και κάθετης ιδιοκτησίας. Στόχος είναι η ανάδειξη των περιορισμών που αναμένονται και η διατύπωση προτάσεων για την ομαλή ενσωμάτωση της οικιακής φόρτισης στην Ελλάδα. Η μελέτη βασίζεται σε ανάλυση θεμελιωδών νομοθετημάτων και προτύπων. Συμπληρωματικά, εξετάζονται οι τεχνικές απαιτήσεις εγκατάστασης, όπως η επάρκεια παροχών και οι διαδικασίες σύνδεσης με τον ΔΕΔΔΗΕ. Για τον προσδιορισμό των εμποδίων κεντρική συμβολή αποτελεί η κατηγοριοποίηση των ιδιοκτησιακών καθεστώτων θέσεων στάθμευσης και η αξιολόγηση των νομικών εμποδίων που προκύπτουν. Παρουσιάζονται οι βασικές διαδικασίες εγκατάστασης και οι διαφορές μεταξύ μονοκατοικιών, όπου ο ιδιοκτήτης έχει πλήρη ελευθερία, και πολυκατοικιών, όπου απαιτείται συναίνεση και αντιμετωπίζονται επιπλέον δυσκολίες. Στα παλαιότερα κτίρια, οι ελλείψεις υποδομών και η ανάγκη ομοφωνίας αποτελούν σοβαρά εμπόδια για την εγκατάσταση φορτιστών στα κτίρια. Η εργασία καταλήγει σε προτάσεις θεσμικών και τεχνικών παρεμβάσεων όπως αναγνώριση της φόρτισης ως πάγιας εγκατάστασης, λήψη αποφάσεων με ειδική πλειοψηφία, οικονομικά κίνητρα για ιδιοκτήτες και ενοικιαστές, καθώς και εκσυγχρονισμό ηλεκτρικών υποδομών με έξυπνα συστήματα διαχείρισης και υπομετρητές.
Interest in electromobility has increased, while related incentives are being introduced. Nevertheless, there appear to be restrictions on home charging capabilities, as official ELSTAT statistics reveal that approximately 60% of Greek households lack a private parking space, further limiting the feasibility of home charging. This thesis examines the legal and technical framework for the installation of electric vehicle charging infrastructure in residential buildings, with emphasis on apartment blocks under the regime of horizontal and vertical ownership. The aim is to highlight the expected limitations and to propose measures for the smooth integration of home charging in Greece. The study is based on an analysis of fundamental laws and standards. Complementarily, technical requirements for installation are examined, such as the adequacy of electrical supply and the connection procedures with HEDNO (the Hellenic Electricity Distribution Network Operator). A central contribution in identifying obstacles is the categorization of parking space ownership regimes and the assessment of the legal barriers arising from them. The study presents the basic installation procedures and the differences between detached houses, where the owner enjoys full autonomy, and apartment buildings, where consent is required and additional difficulties are encountered. In older buildings, lack of infrastructure and the need for unanimity are significant obstacles for the installation of chargers. The thesis concludes with proposals for institutional and technical interventions, such as recognizing charging as a permanent installation, allowing decisions with special majority, offering financial incentives for both owners and tenants, as well as modernizing electrical infrastructure with smart load management systems and submeters.
Περιγραφή
Λέξεις-κλειδιά
Ηλεκτροκίνηση, Ηλεκτρικό όχημα, Σταθμός φόρτισης, Κτίριο κατοικιών, Electromobility, Electric vehicle, Charging station, Residential building
Παραπομπή