Πτυχιακές εργασίες / Bachelor Theses
Μόνιμο URI για αυτήν τη συλλογή
Περιηγούμαι
Πλοήγηση Πτυχιακές εργασίες / Bachelor Theses ανά Τίτλος
Τώρα δείχνει 1 - 20 of 1326
Αποτελέσματα ανά σελίδα
Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο 360 digital marketing: τι είναι και η σημασία του στο σύγχρονο μάρκετινγκ και τη διαφήμιση.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ (ΣΕΔΟ), Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, 2023-03-14) Μιχάσι, Γιοάνα; Michasi, Gioana; Ντάκα, Ανθούλα; Ntaka, AnthoulaΜια επικοινωνία το μάρκετινγκ 360 μοιρών, ορίζεται ως επικοινωνία που προσεγγίζει τα μέλη του κοινού της με πολλούς τρόπους (Merenda, 2012) σε διάφορες περιπτώσεις των βημάτων πειθούς, προκειμένου να «συνδεθεί» με τους καταναλωτές. Παρόλο που ένας πωλητής διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, επηρεάζοντας τις αποφάσεις των μελών του κοινού, άλλα μέσα ενημέρωσης έχουν εξίσου αν όχι μεγαλύτερη επιρροή. Από τη μέθοδο στόμα σε στόμα, οι ειδικοί, η οικογένεια και οι φίλοι, εκτός από τις εισροές των μέσων ενημέρωσης από εμπόρους μάρκετινγκ, έχουν συσσωρευτική επίδραση στις αποφάσεις των καταναλωτών. Σκοπός της εργασίας είναι η διερεύνηση των αντιλήψεων και των απόψεων των εργαζομένων στις επιχειρήσεις για την εφαρμογή της μεθόδου μάρκετινγκ των 360 μοιρών. Προϋπόθεση για την ομαλή και ολοκληρωμένη παρουσίαση του σχετικού αντικειμένου της εργασίας, αποτελεί η ουσιαστική και ενδελεχής μελέτη όλων των σχετικών άρθρων και συγγραμμάτων για την διερεύνηση των αντιλήψεων και των απόψεων των εργαζομένων στις επιχειρήσεις για την εφαρμογή της μεθόδου μάρκετινγκ των 360 μοιρών,. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι σε αυτή τη μελέτη, όπως και σε κάθε αντίστοιχη ερευνητική διαδικασία, οι ερευνητές δεν μπορούν να διευκρινίσουν όλες τις πτυχές του προβλήματος με τα ευρήματά τους. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας, το 37,5% των ερωτηθέντων συμφωνούν αρκετά με την άποψη ότι το Marketing 360○είναι ένας συνδυασμός του κλασσικού & του Ψηφιακού Marketing, το 33,8% συμφωνούν πολύ και το υπόλοιπο 28,8% συμφωνούν πάρα πολύ και το 30% των ερωτηθέντων γνωρίζουν πως τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης είναι ένα εργαλείο του Marketing 360○, το 23,8% δήλωσε πως οι διαφημίσεις μέσω Google είναι ένα ακόμα εργαλείο ενώ το 17,5% δήλωσε πως γνωρίζει τα παραπάνω που αναφέραμε καθώς επίσης και την ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μηνύματος μέσω κινητού, το Στοχευμένο Marketing, τη Bελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης, την Ουσιαστική & αμφίδρομη επικοινωνία με τον πελάτη και την Πελατειακή πίστη Συμπερασματικά, μέσα από το βιβλιογραφικό αλλά και ερευνητικό μέρος της εργασίας, το ψηφιακό και το 360 μάρκετινγκ, ως όρος είχε μπει στη ζωή μας πρόσφατα. Πολλοί πιστεύουν ότι το μάρκετινγκ, γενικά, είναι απλώς διαφήμιση για την αύξηση των πωλήσεων. Αλλά το μάρκετινγκ δεν είναι τίποτα άλλο παρά ό,τι κάνει μια εταιρεία για να αυξήσει την προσέλκυση πελατών και να διατηρήσει τη σχέση τους.Τεκμήριο Alienizer: κατασκευή πρωτότυπου synthesizer με δυνατότητα σύνθεσης, ηχογράφησης και αναπαραγωγής ήχου και μουσικής σε πραγματικό χρόνο σε προγραμματιστικό περιβάλλον MAX/MSP.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Μουσικής και Οπτοακουστικών Τεχνολογιών (ΣΜΟΤ), Τμήμα Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής, 2024-08-30) Γερόλυμος, Παναγιώτης; Gerolymos, Panagiotis; Βαλσαμάκης, Νικόλαος; Valsamakis, NikolaosΗ παρούσα εργασία καταπιάνεται με την δημιουργία ενός synthesizer στο προγραμματιστικό περιβάλλον της MAX/MSP. Βασικός σκοπός είναι η δημιουργία μιας standalone εφαρμογής για τον υπολογιστή, μέσω της οποίας οι χρήστες θα έχουν την δυνατότητα να παίξουν και να ηχογραφήσουν μουσική, να συνθέσουν ήχους μέσω της χρήσης δύο μορφών σύνθεσης ήχου, μονάδων εφέ, φίλτρων και ταλαντωτών, καθώς και να αναπαράξουν τα ηχογραφημένα αρχεία που έχουν δημιουργήσει μέσω ενός συστήματος πολυκάναλης ηχογράφησης και αναπαραγωγής, όλα σε πραγματικό χρόνο. Το συγκεκριμένο synthesizer δημιουργήθηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι εύκολο να παίξει κανείς μουσική σε συνθήκες ζωντανής μουσικής εκδήλωσης κάνοντας χρήση του συστήματος πολυκάναλης ηχογράφησης και αναπαραγωγής, ενώ παράλληλα είναι επίσης εύκολο για τον χρήστη να δημιουργήσει μουσικές ή ηχητικές συνθέσεις σε συνθήκες σπιτιού ή στούντιο. Η βασική έμπνευση πίσω από την δημιουργία του synthesizer είναι η ηχητική και μουσική σύνθεση για βιντεοπαιχνίδια, ταινίες, επιτραπέζια παιχνίδια ρόλων φαντασίας και οποιοδήποτε άλλο μέσο δημιουργικής έκφρασης μπορεί να επωφεληθεί από την προσθήκη ηχητικού περιβάλλοντος και μουσικών συνθέσεων.Τεκμήριο Application - Website for sports performance testing.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2023-07-17) Kerameida, Marina; Κεραμειδά, ΜαρίναThe purpose of this thesis is the designing and development of an application for physiotherapists, doctors, and coaches, which will help to quickly gather all the necessary information they need without losing time on testing or the analysis video. Hylyght clients spend a lot of time on testing and gathering data. The analysis takes too much time and there are a lot of open-source options to assess these tests automatically. This holds them back, it’s always an effort to test and screen; even though objective data are more and more important. We want to help them by automating some of the tests and offer a user-friendly web-based app, which is linked to their cloud platform. In this thesis we are going to examine the problems that they are facing and our solutions as a team. The project consists of website development, a mobile version, and a tablet, where in each of them we have to: 1. Add more options such as sort or filter by test/Athlete, Add a new test/Athlete, 2. It has to be a user-Friendly Interface, 3. Adding new Features such as QR-Code, Video Analysis, 4. Keep the existing Design Language (Vue) so team of Hylyght can do easily changes.Τεκμήριο Applications of machine learning and object recognition in virtual worlds.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2022-05-11) Tzermia, Chrysoula; Τζερμιά, ΧρυσούλαIn this work, the application of machine learning in the division of objects (models) in the virtual space was studied in order to extract their characteristics and finally their classification and recognition. For this purpose, bibliography and examples of Deep Learning implementation was studied and its application in geometric model recognition were developed.Τεκμήριο Audiom: ηλεκτρονικό όργανο μουσικής επαύξησης.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΠΤΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ (ΣΜΟΤ), Τμήμα Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής, 2024-02-26) Τσάμης, Κωνσταντίνος-Θεόδωρος; Tsamis, Konstantinos-TheodorosΣκοπός της παρούσας εργασίας είναι η ανάπτυξη μιας διαδραστικής εφαρμογής ενός επαυξημένου ηλεκτρονικού μουσικού οργάνου η οποία απευθύνεται σε μουσικούς που θέλουν να επεκτείνουν τις δυνατότητες του ήδη υπάρχοντος μουσικού οργάνου τους διαμορφώνοντας το ηχητικό αποτέλεσμα με την εφαρμογή διαφόρων ηχητικών εφέ σε πραγματικό χρόνο μέσω της παρακολούθησης των κινήσεών τους. Βασική αρχή που διέπει την εφαρμογή είναι η δυνατότητα ευρείας χρήσης της χωρίς την ανάγκη εξειδικευμένου εξοπλισμού. Συνεπώς καθίσταται δυνατή η λειτουργία της εφαρμογής μόνο με την χρήση ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή και μιας USB-κάμερας. Ο τρόπος λειτουργίας της εφαρμογής βασίζεται στην διαχείριση της πληροφορίας που καταγράφεται από την κάμερα μέσω ενός αλγορίθμου εύρεσης/παρακολούθησης χρώματος. Οι τιμές εξόδου του αλγορίθμου παρακολούθησης χρώματος επηρεάζουν τις παραμέτρους κάποιων ηχητικών εφέ, τα οποία είναι διαθέσιμα για τον χρήστη. Ο χρήστης χειρίζεται την εφαρμογή μέσω ενός γραφικού περιβάλλοντος που προσφέρει τα απαραίτητα ρυθμιστικά και τις οπτικές ανατροφοδοτήσεις. Στο πρώτο μέρος της εργασίας, αναφέρονται κάποιοι όροι και πληροφορίες που είναι χρήσιμοι για την κατανόηση των βασικών ιδεών πίσω από την εφαρμογή, ενώ στο δεύτερο μέρος αναλύονται τα επιμέρους στοιχεία που απαρτίζουν την εφαρμογή. Ακόμα επεξηγείται ο κώδικας πίσω από την εφαρμογή και τέλος, δίνεται ένα παράδειγμα χρήσης της εφαρμογής από έναν μουσικό.Τεκμήριο Augmented reality as a cultural building promotion medium(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2024-01-31) Pirpiris, Dimitrios; Πιρπιρής, ΔημήτριοςAugmented Reality represents a burgeoning educational technology with the capacity to introduce inventive teaching approaches and foster captivating learning experiences. The integration of game-based design into Augmented Reality applications has the potential to enhance education by elevating motivation and engagement, ultimately leading to improved learning outcomes. Most applications adopting Augmented or Virtual reality for the presentation of buildings and artefacts offer a passive experience with limited interaction. The purpose of this thesis is to explore the intersection of technology and cultural heritage through the development of a gamified Augmented Reality (AR) application aimed at promoting cultural buildings. The software design of the AR application is detailed, emphasizing game design principles and the underlying architecture. The incorporation of various game activities, including navigating cultural buildings, solving puzzles, and matching labels, aims to create an engaging and educational user experience. This thesis contribution targets the different interactions as well as information presented to the user during their visit to cultural buildings using AR technology. The main focus of the study is the flow of the activities and guides within the application to keep the user engaged and entertained during their time on the resulting application. The thesis proposes game-based learning approaches for this purpose as those techniques have shown great results in the engagement and motivation of the users.Τεκμήριο Blender animatable game-ready character για χρήση στην unity3d.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Μηχανικών (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2024-08-30) Φραγκιαδάκης, Θεμιστοκλής; Fragkiadakis, Themistoklis; Παχουλάκης, Ιωάννης; Pachoulakis, IoannisΤα τρισδιάστατα γραφικά που επίσης ονομάζονται και CGI είναι γραφικά τα οποία χρησιμοποιούν μια αναπαράσταση γεωμετρικών δεδομένων που αποθηκεύονται στον υπολογιστή για την εκτέλεση υπολογισμών και απόδοσης μιας ψηφιακής εικόνας, συνήθως 2D εικόνων αλλά και 3D εικόνων. Η τεχνική δημιουργίας γραφικών μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μεγάλη ποικιλία βιομηχανιών όπως, Αρχιτεκτονική, Μηχανική, Πολυμέσα και στην ανάπτυξή βιντεοπαιχνιδιών. Για παράδειγμα στον κλάδο αρχιτεκτονικής, ο αρχιτέκτονας μπορεί να φτιάξει μια φωτορεαλιστική απεικόνιση ενός κτηρίου για τον πελάτη ώστε να μπορεί να δει μια κοντινή εκδοχή του τελικού αποτελέσματος. Το 3D Modeling είναι η διαδικασία ανάπτυξης μιας μαθηματικής αναπαράστασης με βάση τις συντεταγμένες μιας επιφάνειας ενός αντικειμένου στις τρεις διαστάσεις μέσω εξειδικευμένου λογισμικού με τον χειρισμό ακμών, κορυφών και πολυγώνων σε έναν προσομοιωμένο τρισδιάστατο χώρο. Οι βασικές τεχνικές μοντελοποίησης περιλαμβάνουν: • Πολυγωνική μοντελοποίηση • Παραμετρική μοντελοποίηση • Γλυπτική Μοντελοποίησης Ακόμα μια πιο πρόσφατη τεχνική είναι η διαδικαστική μοντελοποίηση. Είναι η τεχνική του να δημιουργείς μοντέλα βασισμένα σε μια σειρά κανόνων, δηλαδή η διαδικασία δημιουργίας δεδομένων αλγοριθμικά και όχι χειροκίνητα. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα είναι ότι αυτός ο τρόπος δεν είναι καταστροφικός και υπάρχει η δυνατότητα ριζικής αλλαγής ενός μοντέλου μέσω των παραμέτρων που έχουν οριστείΤεκμήριο Calculation of vegetation indicators in crops through optical methods and IoT technologies.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2022-10-14) Kyprakis, Ioannis; Κυπράκης, ΙωάννηςCalculation of vegetation indicators is very important to understand a plant’s health, and how the plant behaves under certain environmental conditions. Those calculations are extremely helpful to agronomists and farmers and have applications in various fields such as agronomy, biology, botany, and many others. Many devices are made for this purpose, but most come with an excessive cost, low precision, or are too complex to use. This thesis proposes a precise, low-cost, easy-to-use device that calculates crop vegetation indicators through non-destructive, contactless optical methods and IoT technologies. The optical methods we use to calculate the indices are based on light reflection. The light reflected from the leaf’s surface will be measured. Some of the vegetation indices, that we will calculate are Simple Ratio, Normalized Difference Vegetation Index (NDVI), NDVIg, NDVI¬¬¬b), Infrared Percentage Vegetation Index (IPVI), and Enhanced Vegetation Index (EVI). We will evaluate with experiments the precision of our device. We will use LEDs that emit at certain wavelengths (465nm, 535nm, 630nm, and 840nm) and measure the reflectance from the surface of the leaves. The comparison revealed similar performance, demonstrating a strong correlation with the HR2000+ spectrometer (R2 = 0.92-0.97), proving the device's high potential for precise plant stress measurements. The hardware implementation consists of an Arduino Mega, sensors, modules, and other electronic components. We will also use I2C and SPI protocols to achieve communication between our microcontroller and the modules. The device will measure the vegetation indicators and then the values will be stored on an external SD card. The software part of the device was implemented using Arduino IDE v1.8.19.Τεκμήριο Categorical embedding with Deep Learning.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2021-02-04) Giannakos, Iakovos; Γιαννακός, ΙάκωβοςThe study conducted in the framework of the dissertation on "Categorical embedding with deep learning". To clarify, the purpose of the dissertation is to study and implement a word-embedding neural network for genomic data which is a network consisting of three levels namely the input level, the hidden level and the output level. All these levels are interconnected with different forces (weights) which are also called word-embedding. The selected architecture of the neural network falls in the Natural Language Processing (NLP) category. NLP is a research field that investigates how a computer can control and extract knowledge from text or dialogue into a natural language. The model implemented in this dissertation is the Continues Bags of Words (CBOW), a model that accepts as input a set of number boxes (contexts) which are the number of words corresponding to a text. Each context corresponds to several words defined by the developer, has a target context and a table with the difference of the words in a text that correspond to that context. The network is trained with the assumption that each context is close to the words that are the target. The aim is to train the CBOW neural network and to form word embedding using as input known mutations of a human. Before we get to the training point, the network requires some data as input. Our data comes from the human genome using the Ensembl Variant Effect Predictor (VEP). Our main objective is to get all the human mutations (about 80 million mutations) and train a model that will handle each mutation as a word and each disease as the context. VEP is a tool for annotating, evaluating and prioritizing genomic mutations, even in non-coding areas. The VEP predicts the effects of sequence mutations on transcripts, protein products, regulatory regions, and binding patterns, utilizing the high quality, wide scope, and comprehensive design of Ensemble databases with high accuracy. In the next, we pass the variants/mutations to a python script where we select input features based on specific criteria described in chapter Experiment 1 (sub section Data) and Experiment 2 (sub section Data). After selecting the data, we form the context list with the data and a target context for each single-nucleotide polymorphism (SNP) variant. Then the CBOW model is trained with the variants contexts mentioned above and after some epochs the embedding (weights) that are between the first level and the hidden are formed. We extract these weights from the network and pass them to the Principal Component Analysis (PCA) to visualize it as a scatter plot. PCA, is a dimensionality-reduction method that is often used to reduce the dimensionality of large data sets, by transforming a large set of variables into a smaller one that still contains most of the information in the large set. Finally, cosine similarities were used. Cosine similarity is a measurement in data retrieval. The application of this measurement can be applied to two corpuses (paragraph, sentence and the whole corpus). If the similarity score is high between two corpus term vector and the query vector, the greater relevance of text and query. Once we have taken a SNP as a sample and passed it through cosine similarity we can find other SNP’s close to this that we expect to be more similar so there is a possibility that this mutation will affect our sample. We applied this methodology to three experiments. The first one was for the representation and clustering of human chromosome 22 variants. In this experiment we attempt to find relevance between random SNPs and verify them. Due to the large amount of chromosome data and processing time it was hard to have the best possible results. So we moved to the second and third experiment with less data targeted to a disease, specific in cancer variant and possible cancer variants. The results of the model are promising and we believe that such a methodology could be used in the genomics era.Τεκμήριο Categorization of medical images with modern techniques of visual and image processing methods.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2020-05-07) Melissianos, Vasileios; Μελησσιανός, ΒασίλειοςMammogram-based diagnosis of breast cancer is hard especially in high tissue density areas of the breast. In addition, Additionally, breast density type has been linked with increased risk of breast cancer calling for automated breast-density scoring tools. In this thesis, we aim to automatically classify breast density for the purpose of assisting the clinician to assess high density breasts that potentially have hidden neoplasms. The proposed methodology involves a variety of advanced techniques such as Otsu thresholding, K-Means clustering etc., for image processing, Gabor Filters and LBP for texture analysis, HOG, SURF, and SIFT for orientation/salient point extraction analysis and machine learning algorithms (for feature selection (NCA), model training (LDA) and prediction(LDA)). The results of our method using several configurations are presented for the MIAS public mammogram database.Τεκμήριο Cloud based σύστημα προσφοράς και πώλησης μεταχειρισμένων ρούχων.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2023-04-12) Παρασκευόπουλος, Μιχαήλ; Paraskevopoulos, MichailΗ συγκεκριμένη πτυχιακή εργασία υλοποιήθηκε με σκοπό να διευκολύνει την πώληση και αγορά μεταχειρισμένων ρούχων. Πιο συγκεκριμένα, αναπτύσσοντας μια εφαρμογή ειδικευμένη στην αναζήτηση και δημοσιοποίηση αγγελιών με είδη ρουχισμού γίνεται πιο εύκολο για τους χρήστες της να εκμεταλλευτούν ρούχα τα οποία δεν χρησιμοποιούν πια και για άλλους να βρουν αυτό που ψάχνουν οικονομικότερα. Ένα ακόμη πλεονέκτημα είναι της είναι ότι με το μοντέλο που εφαρμόζεται η πώληση γίνεται μεταξύ χρηστών χωρίς να εμπλέκονται τρίτοι παράγοντες με επιχειρήσεις έχοντας σκοπό το κέρδος. Μια εφαρμογή για φορητές συσκευές συμβατή με τις δημοφιλέστερες πλατφόρμες. Κύρια χαρακτηριστικά της εφαρμογής είναι το κατανοητό και εντυπωσιακό design και ο αλγόριθμος αναζήτησης των αγγελιών με βάση την τωρινή τοποθεσία του χρήστη ή και οποία άλλη επιθυμεί αυτός. Το όνομα της εφαρμογής είναι Thrift και έχει φτιαχτεί με την χρήση της React Native. Για την βάση δεδομένων έχει χρησιμοποιεί η Firebase (Realtime,Firestore,Storage,Authentication) μια ΝoSQL βάση η οποία χρησιμοποιείται για την αυθεντικοποίηση των χρηστών και για την αποθήκευση των δεδομένων τους (Realtime , Authentication), για την αποθήκευση των δεδομένων των αναρτήσεων (Firestore) και για την αποθήκευση των φωτογραφείων των προϊόντων και χρηστών (Storage). Για το UX της εφαρμογής χρησιμοποιήθηκε η βιβλιοθήκη Native Base η οποία έχει πληθώρα προετοιμασμένων συστατικών (prebuild components) για την ανάπτυξη κυρίως της εμφάνισης mobile εφαρμογών.Τεκμήριο Collection, management and visualization of agricultural data and electronic systems via internet of things.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2023-07-24) Matsoukas, Konstantinos; Ματσούκας, ΚωνσταντίνοςThis thesis presents a novel IoT system designed for the collection, management, and visualization of agricultural data. The system aims to address the challenges faced by the agriculture industry, such as the need for efficient and reliable data collection, management, and visualization. The system architecture is designed to be adaptable to different agricultural applications, and it can be scaled to meet the needs of different agricultural systems. The system uses modern IoT technologies to ensure efficient and reliable data transmission from sensors to the server, where the data is processed and stored in a database for easy management and retrieval. The front-end interface of the system provides a user-friendly platform for managing and visualizing the data, enabling users to gain valuable insights into the performance of their agricultural systems. The system has been evaluated in real-world scenarios, demonstrating its effectiveness in improving decision-making and increasing productivity in the agriculture sector. The system represents a significant advancement in agricultural technology, and it has the potential to transform the way agricultural data is collected, managed, and visualized.Τεκμήριο Complete near-real-time machine learning - based network intrusion detection system.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Μηχανικών (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2024-10-15) Sygletos, Dimitrios; Συγλέτος, Δημήτριος; Markakis, Evangelos; Μαρκάκης, ΕυάγγελοςThe rapid growth of the Internet in recent years has allowed technological advancements, including communication fields by enabling global connectivity in real time, which has broken down geographical barriers and allows communication with anyone, anywhere, at any time. The size of the network data and the corresponding information that gets transmitted though communication channels have significantly increased as a result of these improvements, while technological advancement creates concerns regarding the security of data during transactions, since even the simplest transactions contain sensitive information. The security of the data is constantly under threat, while cyber-crimes are evolving to be more effective and complicated to detect. However, cyber security techniques are under constant enhancement as well. Researchers are investigating and employing a variety of approaches to secure computers and networks in order to protect systems and data. Among the suggested approaches resides the development of systems that analyze the network, monitor for signs of malicious activity, and trigger an alert when they detect potential threats, namely Network Intrusion Detection Systems (NIDSs). Initially, these systems were signature-based detection systems. The signature-based technique refers to maintaining indicative malicious traffic, which may constitute cyber-attacks, in a database and comparing incoming traffic with the stored traffic. Nonetheless, this technique has a drawback: it cannot recognize intrusions if they don't exist in the database, i.e., unknown attacks. To compensate for this problem, Machine Learning (ML) and Deep Learning (DL) techniques were introduced into NIDSs to enhance detection efficacy and potentially identify unknown attacks, namely zero-day attacks, which is among the main reasons why researchers are concentrating increasingly on this appealing method. ML and DL models are trained with network traffic data in order to learn to identify patterns of malicious and benign activity. A challenge of this approach is that ML and DL models should always be trained and tested with modern network traffic in order to achieve improved detection results, while models should also be evaluated in realistic network environments. Although there are numerous studies across the literature that propose and develop NIDS solutions, the majority of them don’t deploy the model after training into a realistic network for validation or they use outdated datasets for the training of the model. This thesis proposes a NIDS that incorporates a model that was developed to detect intrusions with the utilization of the DL method and an in-house dataset developed in our laboratory, which portrays modern network traffic. The dataset was typically divided into training and testing sets and ML metrics such as Accuracy, Recall, Precision and F1-score were used to evaluate the models’ performance during the training and testing phase while the NIDS was also deployed in a realistic network and was evaluated in near-real time conditions. The proposed model showcased promising results, by achieving over 97% rate on the accuracy evaluation metric during the training phase and over 90% when deployed in a realistic network environment and evaluated during a near-real time scenario. By using the proposed NIDS to detect network intrusions, a system administrator may monitor and possibly prevent intrusions in near real-time.Τεκμήριο Control of CAN-bus time-trigger messages for adaptive networking.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2021-07-20) Varsamis, Vyron; Βαρσάμης, ΒύρωνController Area Network(CAN-bus) created and mostly is used in automobile sys- tem such as cars, however his use expand in trams,light railways,operating room at hospitals many others including outer space applications. The reason of this is the low cost, the credibility of not losing messages and flexibility from several dif- ferent physical layers. Every one of them has their complexity and different usage. The diversity varies from application to application , however the time integrity is always important. Taking advantage of this application, will adapt the frequency to the maximum beneficial output for time trigger message systems, instead of using a fixed data rate that will waste the optimal results. Controller Area Network(CAN- bus) is a system that include nodes who communicate with each other, whenever the bus is free the compete with each other to send their messages to accomplice their tasks. In some applications with specific requirements the bus can be idle with nodes not sending messages wasting time. We produce a application that adapt measuring the optimal frequency of sending messages while maintains the message integrity by calculating with worst case scenario of our system. The research was based in trial and error, repeatedly testing same frequencies to ob- serve their differences. Would the results of the same frequency will change in a practical test or would be the exact same. Our observation conclude with some interesting results. The variety of the results could differ in different systems that could be applied, but adjusting our application in wider systems maximizing their potential by minimizing their reaction time and preserve the message integrity could upgrade existing or future systems.Τεκμήριο Covid-19 και ασθενείς με ψύχωση: ποιες οι απόψεις των επαγγελματιών ψυχικής υγείας για τις αλλαγές και τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΥΓΕΙΑΣ (ΣΕΥ), Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας, 2023-06-15) Γιανναράκη, Ηλιάνα; Giannaraki, IlianaΟι κορονοϊοί είναι ένα σύνολο ιών, οι οποίοι συνήθως αποτελούν την αιτία αναπνευστικών λοιμώξεων, με διάφορα επίπεδα σοβαρότητας τόσο στον άνθρωπο όσο και στα ζώα (ΕΟΔΥ: Εθνικός οργανισμός δημόσιας υγείας, χ.χ. a). Στην Ελλάδα, ο covid-19 εμφανίστηκε 26 Φεβρουαρίου 2020 με κρούσματα προερχόμενα αρχικά από την Ιταλία και έπειτα από το Ισραήλ (Κονδύλης και συν. 2021). Η ψύχωση είναι μια ψυχιατρική κατάσταση στην οποία είναι πιθανό να υπάρχει διαταραχή της σκέψης, δηλαδή παραλήρημα, της αντίληψης, δηλαδή ψευδαισθήσεις και μια γενικότερη έλλειψη ελέγχου της συμπεριφοράς (Κονταξάκης κα συν., 2008). Είναι γεγονός ότι τα άτομα τα οποία πάσχουν από κάποια σοβαρή ψυχική διαταραχή, όπως η ψύχωση, είναι ευάλωτα στην καθημερινότητα τους (Sanchez-Alonso et al. 2020). Ειδικότερα, οι ασθενείς αυτοί δυσκολεύονται ακόμη περισσότερο σε απειλητικές καταστάσεις, αλλά και σε μέτρα περιορισμού με αλλαγές στην καθημερινότητα, όπως αυτά που υποβλήθηκαν στην πανδημία covid-19 (Sanchez-Alonso et al. 2020). Στόχος της παρούσας εργασίας αποτελεί η διερεύνηση των απόψεων των επαγγελματιών ψυχικής υγείας, αναφορικά τόσο με τις αλλαγές, όσο και με τα προβλήματα τα οποία δημιουργήθηκαν στις ζωές των ασθενών με ψύχωση και των οικογενειών τους, κατά τη διάρκεια της πανδημίας του covid-19. Αναλυτικότερα, μελετήθηκαν οι αλλαγές και τα προβλήματα των ασθενών με ψύχωση και των οικογενειών τους, η υπάρχουσα κοινωνική πολιτική για τους ασθενείς αυτούς και τις οικογένειες τους και οι προτάσεις για το μέλλον. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι αλλαγές που επέφερε η πανδημία του covid-19 στους ασθενείς με ψύχωση είναι η μείωση της κοινωνικότητας των ασθενών, οι αλλαγές αναφορικά με την πρόσβαση τους στις υπηρεσίες ψυχικής υγείας και οι αλλαγές στην εργασία τους. Οι αλλαγές στις οικογένειες των ασθενών με ψύχωση σχετίζονταν με την καθημερινότητα, τον προσωπικό χώρο και χρόνο τους και τις επεξηγήσεις που έδιναν στους ασθενείς, αναφορικά με την πανδημία. Επιπρόσθετα, οι ασθενείς αυτοί βρέθηκαν αντιμέτωποι με την αϋπνία, με τον φόβο και ορισμένοι μείωσαν και άλλοι αύξησαν υπερβολικά την πρόσληψη του φαγητού. Αντίστοιχα, οι οικογένειες αυτών των ατόμων επιβαρύνθηκαν οικονομικά και είχαν πολύ άγχος. Επιπλέον, όπως αναφέρεται, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, δεν παρασχέθηκαν επιπλέον υπηρεσίες στους ασθενείς με ψύχωση και στις οικογένειες τους. Λειτουργούσαν μόνο τηλεφωνικές γραμμές στις υπηρεσίες ψυχικής υγείας. Στις υπηρεσίες αυτές, τα αιτήματα των ασθενών με ψύχωση ήταν η συχνότερη και δια ζώσης επαφή με τους επαγγελματίες ψυχικής υγείας και απαντήσεις σε απορίες, αναφορικά με την πανδημία. Οι οικογένειες των ασθενών αυτών αιτούνταν συχνή επαφή των ίδιων με τους επαγγελματίες ψυχικής υγείας και συμβουλές για τον τρόπο αντιμετώπισης των επιθετικών συμπεριφορών των ασθενών. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, προτείνεται η ύπαρξη ομάδων ενημέρωσης στις υπηρεσίες ψυχικής υγείας, η δημιουργία κινητών μονάδων ψυχικής υγείας για τους ασθενείς αυτούς και τις οικογένειες τους και υπηρεσίες ψυχικής υγείας οι οποίες να διαθέτουν αρκετό και καταρτισμένο προσωπικό για την εκάστοτε περίοδο κρίσηςΤεκμήριο Creating an integrated secure microcontroller using hardware secure elements. Using various algorithms for quality comparison. Testing new algorithms.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2022-10-24) Berki, Georgia-Maria; Μπέρκη, Γεωργία-ΜαρίαThe rapidly increasing field of lattice-based cryptography is one of the effective tools in quantum computing meant to replace the existing public-key systems. The mechanism FrodoKEM has been customized as an alternative encapsulation mechanism recently, which in fact is submitted to the post-quantum NIST process for standardization. In this setting, security is conditional on utilizing standard lattices and learning through tracing-correcting errors. In any case, the excessive number of parameters makes it difficult for the embedded systems to function properly. This approach based on the FrodoKEM scheme entails parameters allowing for its integration into smaller-sized devices through the means of basic lattice-based cryptography. This thesis proposes harnessing two low-cost microcontrollers, namely STM32L552 and STM32WL55JC1, fostering better performance for post-quantum cryptography on smaller-sized devices. For the needs of the implementation of the scheme, STM32L552 required two different implementations, one involving usage of 1-way cache and the other the usage of 2-way cache; as for STM32WL55JC1, due to the small storage capacity of the RAM, Flash was used to reduce RAM space. Thanks to the versatility of WLSSJC1 showcasing connectability to a LoRa Network, which is based on wireless technology, the findings of this process can prove valuable for an IoT system.Τεκμήριο Dali’s Dreams - Δημιουργία δισδιάστατου διαδραστικού βίντεο-παιχνιδιού.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΠΤΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ (ΣΜΟΤ), Τμήμα Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής, 2020-10-09) Ρατάιτζικ, Αθανάσιος; Rataitzik, AthanasiosΣκοπός της πτυχιακής αυτής εργασίας είναι ο προγραμματισμός ενός δισδιάστατου βιντεοπαιχνιδιού (2D) ονόματι Dali’s Dreams, καθώς και ο ηχητικός σχεδιασμός του. Για την περαίωση του προγραμματιστικού μέρους του βιντεοπαιχνιδιού χρησιμοποιήθηκε το προγραμματιστικό περιβάλλον Construct 2, το οποίο προσφέρεται αποκλειστικά για την δημιουργία δισδιάστατων βιντεοπαιχνιδιών. Όσον αφορά το ηχητικό κομμάτι της εργασίας, έχουν χρησιμοποιηθεί διάφορες τεχνικές. Έχουν ηχογραφηθεί διάφορα υλικά και μουσικά όργανα για να εξελιχθούν σε πρωτότυπα ηχητικά εφέ με η χωρίς μουσικό χαρακτήρα. Επίσης έχει χρησιμοποιηθεί μουσικός προγραμματισμός για δημιουργία άλλης φύσεως ήχων. Τελικό στάδιο ήταν η ενσωμάτωση και μίξη όλων των ήχων μέσα στο πρόγραμμα.Τεκμήριο Design and development of a treasure hunt environment.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2023-03-14) Bartokaymenos, Spyridon; Fragkiadakis, Zacharias; Μπαρτοκαϋμένος, Σπυρίδων; Φραγκιαδάκης, ΖαχαρίαςBack in the age of piracy, treasure hunting was the practice of searching for sunken shipwrecks in hopes of salvaging gold and artifacts with market value. Nowadays, this activity has evolved past its once dangerous roots into a sport of sorts, where people use GPS coordinates to look for hidden caches of trinkets and baubles, commonly referred to as scavenger hunts. The goal of this thesis was to take a more abstract look at the subject. To design an environment where treasure hunts are not bound to the concept of looking for a literal item. An environment where a treasure hunt’s goal can be adapted to suit the needs of the one creating it. To that end, we have created multi-platform environment that can be used to design treasure hunts consisting of a wide variety of highly customizable activities in the browser. Which can then be experienced by multiple teams of players through a mobile application. The creation system was designed with customizability in mind, allowing hunts to be used for practically any subject. While the mobile application promotes communication and team play through a variety of social features.Τεκμήριο Design and implementation of 3rd person action RPG game in Unity 3D.(ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2021-11-03) Beladakis, Georgios; Μπελαδάκης, ΓεώργιοςThis dissertation is about the development of a Third-Person Action RPG game by using the game engine Unity3D. In addition, more emphasis is placed on the development of artificial intelligence, using finite state machines that are responsible for the actions that an entity will take based on its conditions at any given time period. In this game, I have created a 3D world, created entities like NPCs, guards and enemies that are controlled by the finite state machines. Also created animator controllers for the animations of the player and the rest of the entities. Created a simple UI and I developed a dialogue & quests system, stats and items, player’s controllers, and an inventory system. All things considered; player’s purpose is to discover a fantasy/medieval world through storytelling by completing quests. At the same time, player has the ability to collect items like weapons and consumables that will come in handy when in need and danger. Another key feature is the ability to gain experience by completing quests and killing enemies, to become stronger and be able to cope with the difficulty of the quests.Τεκμήριο Design and implementation of an application in Flutter for monitoring and analysis of physical activity and stess levels using Fitbit.(ΕΛΜΕΠΑ, Σχολή Μηχανικών (ΣΜΗΧ), Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, 2024-10-21) Melakis, Nikolaos; Μελάκης, Νικόλαος; Tsiknakis, Emmanouil; Τσικνάκης, ΕμμανουήλA greater understanding of the significance of holistic well-being has emerged as a result of the modern lifestyle, which is characterized by quick technology improvements and the demands of contemporary society. Built on the adaptable Flutter framework, Stress.io emerges as a trailblazing mobile application that smoothly integrates with Fitbit smartwatches. In addition to monitoring heart rate and physical activity, this application goes beyond traditional well-being tools by introducing a ground-breaking stress calculation capability. Stress.io is proof of the technological prowess made possible by the Flutter platform. Flutter's hot reload functionality, which was designed with cross-platform compatibility in mind, permitted quick iterations and made sure that the user experience was consistent across different platforms. The user interface, created using a wealth of Flutter widgets, offers not just a pleasing appearance but also a simple and straightforward navigating experience. Fitbit smartwatch integration is a distinguishing feature of Stress.io, enhancing its potential as a complete health companion. Users of Stress.io can synchronize their heart rate and physical activity data in real-time thanks to Fitbit, a major participant in the wearable technology market. By utilizing the accuracy of Fitbit's sensors, this integration gives customers a thorough overview of their health. The partnership between Stress.io and Fitbit places the app at the forefront of technologically advanced well-being solutions. Finally, Stress.io serves as an example of a technology vision for the future of well-being. It highlights how technology may be used to track data as well as gain insightful knowledge and make useful decisions. With the combination of Flutter's adaptability, Fitbit's accuracy, and revolutionary stress computation, Stress.io is positioned as a leader at the nexus of technology and well-being. The app's ultimate objective will always be to empower people on their path to holistic health and wellbeing.